SAS-sjusk med Dash-vedligehold

Statens eksperter var kritiske overfor SAS’ vedligehold af Dash 8 Q400-flyene og de mener, at sjusk var årsag til ulykken i Københavns Lufthavn i oktober 2007, viser en hidtil hemmeligholdt rapport, skriver Berlingske Tidende ifølge epn.dk.

 

Berlingske er kommet i besiddelse af en intern mail-korrespondance, som næver ekspert-kritikken, som SLV har holdt skjult for offentligheden. Af mail-korrespondancen fremgår, at chefen for SLVs kontor for flysikkerhed har advaret SLVs topledelse om mekanikernes sjusk med reparation af flyet og at det angiveligt var årsag til ulykken i København.

 

SAS-mekanikerne gennemførte uautoriserede skift af to ventiler, og det blev årsag til ulykken, mener eksperterne. Flyfabrikanten Bombardier påtog sig skylden for de første to Dash-ulykker i Aalborg og i Vilnius, men ikke for ulykken i København.

 

Kurt Færch Madsen fra Havarikommissionen mener ikke, SAS mekanikere har sjusket, men nævner at regler eller systemet for udskiftningen kan have været uklare. Kommunikationsdirektør Claus Sonberg fra SAS siger til Berlingske, at alle manualer er fulgt punkt for punkt.

 

Den endelige havarirapport kommer tidligst til sommer.

 

Skrevet af Flemming Juul