SAS skal ikke have flere langdistancefly

For tredje gang på en måned må SAS tage et af flagskibene, Airbus 340, ud af drift på grund af uheld. I sidste uge har et fly af denne type ventet på at blive fløjet hjem fra Washington uden passagerer, fordi der er sket skade på en dør efter sammenstød i lufthavnen.

 

Da SAS ikke selv kunne klare at få passagererne hjem, lykkedes det at finde et reservefly, Boeing 777, men det var svært og ikke ideelt med en helt anden flytype og sædeopbygning.

 

SAS har elleve langdistancefly af typen Airbus 330/340, og det er nogen af luftfartens arbejdsheste i SAS-regi. Det ser ud til at kunne blive endnu strammere tidsplan fra foråret, når der geares op til New York og startes ny rute til San Fransisco, selv om der så slækkes på andre ruter.

 

”Er tiden ikke inde til, at man leaser endnu et fly af typen, for ikke at være slet så sårbar?”

 

”Nej, vi har en absolut fornuftig plan, og den er flot fulgt af alle afdelinger i år med planlagte eftersyn,” siger koncerndirektør og chef for operation, Flemming Jensen. ”Uheldet i Washington, og en orkan i Chicago som puffer flyet ind i en passagerbro, kan man ikke gardere sig i mod eller planlægge efter. Det ville være alt for dyrt at have et så stort fly stående til back up, og for tiden er der ikke planer om at udvide langdistanceflåden.

 

Det nærmeste vi kan komme er en overvejelse, om vi skal indlede et samarbejde med alliancepartnere om at hjælpe hinanden med samme flytype, som det før har været tilfælde i SAS (KLM og Swissair).”

 

Hvem der kunne blive aktuel i dag, siger SAS-chefen ikke noget om, men et nærliggende gæt kunne være partneren i det ny joint venture med Singapore Airlines, som i fjor underskrev en aftale med Airbus om leasing af yderligere 15 Airbus 330 fly.

Skrevet af Ejvind Olesen