SAS skal være forbillede i flybranchen

Med den nu gennemførte strategi, Core SAS, har SAS reduceret enhedsomkostningerne 23 pct. siden 2008. Det har givet SAS en platform at bygge videre på.

SAS skal fortsat være første valg for forretningsrejsende, samtidig med at tilbuddene til de fritidsrejsende styrkes. SAS skal være de rejsendes første valg, siger Rickard Gustafson (foto), SAS’s koncernchef.

SAS skal fortsat være Europas punktligste flyselskab og levere en kvalitet og service, som giver mest værdi i både tid og penge for alle kunder.

En vigtig forudsætning for at skabe holdbar lønsomhed er SAS nye mål om at sænke enhedsomkostningerne 3-5 procent pr. år frem til 2015. Det skal ske gennem fortsatte omkostningseffektiviseringer, men også et stærkt fokus på produktivitetsforbedringer.

Det (strategien, red.) var det mindste man kunne komme med, hvis man skulle være på linje med konkurrenten Norwegian, siger analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

SAS? koncernledelsen vil udover Rickard Gustafson bestå af vice adm. direktør Göran Jansson; vice adm. direktør Henriette Fenger Ellekrog med ansvar for HR & Kommunikation; Flemming Jensen med ansvar for
Operations; Benny Zakrisson med ansvar for Infrastructure og chefjurist Mats Lönnkvist.

Da CoreSAS strategien nu er fuldført, kan vicekoncernchef John Dueholm som planlagt afslutte sit ansvar i SAS. John Dueholm vil til foråret 2012 fortsætte som bestyrelsesformand i Widerøe og Blue 1.
Kommerciel direktør Robin Kamark, har valgt at forlade SAS, men fortsætter som medlem.

Skrevet af Henrik Baumgarten