SAS til angreb mod Københavns Lufthavne

SAS er den største kunde i Københavns Lufthavne, og de er rasende over den behandling, de får. Det skriver Børsen i dag.

 

SAS vil blandt andet have andel i butikssalg og lavere passagerafgift. Ifølge SAS-Danmarks direktør Susanne Larsen har Københavns Lufthavne i gennem flere år bremset udviklingen af nødvendig infrastruktur.

 

»Københavns Lufthavn har gennem ?ere år bremset udviklingen af de vigtigste infrastrukturanlæg i Danmark. Det kan Danmark ikke være tjent med, og det vil SAS ikke blive ved med at betale prisen for,« siger Susanne Larsen i dag i Børsen.

 

Ikke mindst det nyeste lavprisudspil, CPH Swift, er en torn i øjet på SAS, der nu presser på for meget hurtigt at få nedbragt passagerafgiften. I den forbindelse vil SAS også have del i de fremtidige millionindtægter fra butikkerne.

 

»Swift er ikke et alternativ til Terminal A. Passagererne skal bruge gamle faciliteter, som vi i mange år har bedt om blev opgraderet. Dernæst får vi ikke den 50 procents andel af overskuddet i butikkerne. Det så vi meget gerne, at vi ?k i Københavns Lufthavn. Vi har omkostninger, salg distribution, markedsføring og alle omkostningerne til at drive passagererne ind i lufthavnens indkøbscentre. Det overskud beholder de 100 pct.,« siger Lars Andersen, der er chef for public affairs i SAS.

 

»Sagen er den, at det nærmest er en Potemkin-kulisse, hvor lufthavnen fungerer dårligt bag kulissen. Københavns Lufthavne har travlt med at investere i butikker i lufthavnen, da de giver det bedste afkast. Dem er passagerne forholdsvist glade for. Bagved, der hvor luftfartselskaberne og handlingselskaberne og hvad der ellers er, har de meget besværlige forhold. Det er lige fra baggageanlæg, til manglende standplads kapacitet, til sikkerhedskontrol for de ansatte,« siger Lars Andersen.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen