SAS vælger de dyreste piloter

sas-kaptajnDer kan ifølge formanden for Dansk Pilot Forening spares 200 millioner kroner om året, hvis SAS ville vælge mellem billige og dyre piloter. SAS vælger de dyre.

200 mio. kr. – det er ifølge formanden for Dansk Pilot Forening den besparelse, som SAS går glip af på grund af et politisk hensyn til sine piloter i Norge og Sverige.

Ifølge Børsen skyldes det politiske hensyn til de norske og svenske piloter. Trods en dom fra Københavns Byret fra december sidste år, der giver SAS ret til frit at nyere og billigere piloter til langruterne, vælger flyselskabet fortsat de ældste og dyreste til de lange flyvninger, skriver epn.dk.

”Vi har sagt til SAS, at de bør gøre det, som er økonomisk mest fornuftigt. Senioritetslisten er fjernet, og derfor opfordrer vi ledelsen til at tage de billigste beslutninger”, siger Lars Bjørkind, formand for DPF.

For eksempel aflyser SAS en langruteafgang fra København fire-fem gange om året, når for eksempel en norsk pilot ikke når frem i tide, og det koster godt to millioner kroner hver gang. SAS anslår selv, at de manglende afgange koster 85-125 millioner om året.

Systemet er indrettet så SAS transporterer de dyreste piloter ned til den lille del af forretningen, som interkontinentale flyvninger fra København er, og pilotformanden vurderer, det koster yderligere 50-70 millioner kroner.