SAS vil modernisere pilotaftale

sas-piloterFLYSELSKABER: SAS vil fortsat garantere sine piloter ansættelsestryghed – men tiden er kommet til at forenkle piloternes nuværende 230 sider lange kollektivaftale ”så den afspejler den virkelighed og konkurrencesituation” SAS i dag flyver i, siger SAS’ koncernchef.

SAS vil også fremover værne om ansættelsestryghed for selskabets piloter – men SAS begyndte sidste efterår at drøfte udviklingen i luftfartsbranchen med SAS-piloternes fagforeninger. SAS ønsker moderniseret kollektivaftale med piloterne, der afspejler dagens konkurrencesituation.

Det skrev flyselskabet i går på sin svenske hjemmeside.

SAS skal fortsat have kollektivaftaler som regulerer ansættelses- og tjenestevilkår og følger de skandinaviske modeller, understreges det. Det omfatter, at skatter betales i det land, medarbejderen er tjenestegørende i.

SAS’ nuværende kollektivaftale med selskabets piloter har eksisteret i 50 år og er gentagne gange blevet genforhandlet. Det har, skriver SAS, gjort kollektivaftalen stadig mere kompleks – og det forhindrer i dag SAS i at kunne følge med i den stadig hårdere konkurrence i luftfartsindustrien.

SAS’ koncernchef, Rickard Gustafson, siger: ”I dag er SAS et flyselskab med et stærkt udbud, der udvikles for at opfylde ønskerne fra bl.a. de hyppigt rejsende. SAS har brug for en moderniseret kollektivaftale, der afspejler virkeligheden for dagens SAS.”

SAS ønsker forenklinger. De igangværende forhandlinger handler ikke om løn eller pension, men om forenkling af den nuværende kollektivaftale, understreger SAS.

”Vores piloter værdsætter ansættelsestrygheden i SAS. Men den nuværende kollektivaftale er på omkring 230 sider og regulerer blandt meget andet ansættelsesvilkår – dét gør SAS unødig kompleks og giver langsommelige beslutningsprocesser,” siger Rickard Gustafson.