SAS vil også pensionere B737 Classic-fly

SAS-B737.jpgFLYSELSKABER: Lørdag i næste uge stempler MD80 ud af SAS’ flyflåde – og kort før jul forsvinder selskabets sidste, ældre Boeing 737-400 og B737-500. B737 er verdens mest producerede trafikfly.

SAS har nu kun to B737-400 og fire B737-500 med plads til hhv. 150 og 120 passagerer i sin flåde. De sidste seks B737 Classics hos SAS afløses af nye Boeing 737 Next Generation, B737-700 og B737-800.

Boeing 737-300, 400 og 500 betegnes som B737 Classic. 20. december forventer SAS sidste flyvning med B737 Classic. Der er dog muligt at flyene fortsat er på vingerne for SAS efter 20. december, men lige nu viser reservationssystemerne at 20. december bliver farvel til SAS’ B737-400 og -500, som primært opereres af SAS i Norge.

Fra starten af december flyves de sidste B737-400/500 SAS-flyvninger ud over på norsk indenrigs fra Oslo eller Stavanger til Aberdeen, Düsseldorf, Frankfurt, London Heathrow, Manchester, Paris og Zürich.

20. december er SAS’ sidste B737 Classic-flyvninger fra Oslo til Stockholm og fra Oslo til Københavns Lufthavn (SK1471 og SK1468).

Boeing B737 Classics efterfølger blev den såkaldte Next Generation, B737-600/-700/-800 og 900. Classic-flyene blev fremstillet mellem 1984 og 2000 – i alt blev der leveret 1.988 af disse fly.

Samlet er B737 den bedst sælgende flytype siden sin introduktion i 1967 – tæt på 7.700 fly af typen er leveret, og Boeing har bestillinger på yderligere næsten 3.500 fly af typen. B737 skrues sammen på samlefabrikken i Renton udenfor Seattle.

Boeing producerer B737 i stadig hurtigere tempo – fra første halvdel af 2014 ruller 42 eksemplarer om måneden i snit ud af samlefabrikken.