SAS vil tabe sig 160 tons

Det er de små 187 ml glasflasker, der nu erstattes med plastikflasker. Indtil videre er det lykkedes at finde alternativer til syv ud af otte vine, oplyser SAS.
De nye plastikflasker vejer 1/3 mindre end glasflaskerne.

 

Den ”slankekur” har en positiv betydning for miljøet, både i forhold til udledning at CO2, men også i forhold til arbejdsmiljøet ombord, fordi SAS’ drinktrolleys bliver lettere. Hvor meget de 160 tons betyder i sparet brændstof, afhænger af flytype, last osv.
 
Alexander Lund, manager i SAS Inflight, siger, at de store 750 ml vinflasker på Business Class Longhaul fortsat vil være af glas, da der ikke findes alternativer i plastik. Også champagnen bliver i glasflasker pga. trykket.

 

”De fleste af vores miniatureflasker er allerede af plastik, og målet er at få skiftet de resterende ud i løbet af det næste års tid,” siger Alexander Lund.

 

Ombord på SAS’ fly bliver der årligt drukket 60.000 normale flasker rødvin, 40.000 flasker hvidvin og 8.000 flasker champagne – hertil kommer miniflaskerne, der indeholder ¼ af en normal flaske.
På årsplan drikker SAS’ passagerer 1,5 mio. miniflasker rødvin, 600.000 miniflasker hvidvin og 200.000 miniflasker champagne, oplyser SAS til takeoff.dk
 

Skrevet af Henrik Baumgarten