SAS: vores præcision skal blive bedre

Trine Kromann-Mikkelsen.

Trine Kromann-Mikkelsen.

PRÆCISION: SAS, der i årevis nærmest har været verdensmester i præcision, fortsætter dyk i placering – hovedkonkurrenten Norwegian er klart foran. ”Den nuværende placering er ikke køn i forhold til vores kundeløfter,” siger SAS, der snart åbner to nye ruter fra Danmark.

I denne uge kom juli-tallene fra amerikanske Flightstats.com, der hver måned offentliggør præcisionstal for ruteflyselskaber verden over. I Europa oplyser 50 ruteselskaber nok tal til at komme med i opgørelsen.

SAS, der i mange år nærmest har været verdensmester i præcision blandt de store flyselskaber, er de seneste måneder dykket i placering hos Flightstats. Mens SAS’ erklærede hovedkonkurrent, Norwegian, sidste måned indtog 8. pladsen blandt de 50 europæiske selskaber, er SAS nu nede på en 27. plads. Placeringen i juni var nr. 25.

85 pct. af SAS’ fly er dog rettidig fremme ved ankomstgaten – tallet for Norwegian var sidste måned næsten 91 pct.

Om de seneste tal, siger SAS’ pressechef i Danmark, Trine Kromann-Mikkelsen, til standby.dk:

”SAS skal ligge meget bedre. Vi arbejder hårdt med at finde årsagerne til forsinkelserne og få dem elimineret bedst muligt. Den nuværende placering er ikke køn i forhold til vores kundeløfter.

Tallene skal ikke bortsnakkes, men SAS har de seneste måneder haft store udfordringer med implementeringen af vores nye IT-system, Altea fra Amadeus. Det system har givet mange forsinkelser. Samtidig er SAS et netværksselskab, hvor ét fly kan være nødt til at vente på et andet, fordi det første fly har mange passagerer, som skal videre med det næste,” siger Trine Kromann-Mikkelsen.

SAS’ næste ruteåbninger fra Danmark kommer om ti dage, når selskabet begynder at flyve fra såvel Billund som Aalborg til Stockholm.