Scandic atter gode venner med Expedia

scandic-kolding.jpgHOTELLER: Under stort rabalder forlod Scandic sidste år bookingmaskinen Expedia – men den er, desværre for hotellerne, ikke til at leve uden, så nu er Scandic tilbage i folden. Med en bedre aftale, siger Scandics koncernchef.

Expedia er en såkaldt OTA, Online Travel Agent, der ligesom booking.com, hotels.com osv., lever af de provenuer, hoteller betaler til dem, når der bookes et værelse via OTA’en. Typisk 20-25 pct. af prisen.
Nogle af disse penge kanaliserer OTA’erne til store søgemaskiner som Google som betaling for, at deres priser vises så tidligt som muligt, når der f.eks. googles hotelværelser.

OTA’erne er noget, en vis person har skabt, mener mange i hotelbranchen – men desværre er de ikke til at komme uden om. Det har den største nordiske hotelkæde, Scandic, fundet ud af.

I september sidste år indstillede Scandic samarbejdet med amerikanske Expedia, som Scandic mente havde for grove forretningsmetoder – dermed forsvandt samtlige Scandic-hoteller fra bookingmaskinen. Så blev der f.eks. søgt efter hotel i København på Expedia, kom ingen Scandic-hoteller frem.

Men nu er Scandic og Expedia blevet enige om ny forretningsmodel – og Scandic vises igen hos Expedia.

Sidste år sagde Scandics koncernchef, Anders Ehrling, ellers til den svenske hjemmeside Besöksliv.se:

”Expedia kræver så høje provisioner og har så konkurrencebegrænsende vilkår, at det er umuligt at arbejde med dem. Desuden er Expedia i en række retssager, vi tør derfor ikke udsætte os for den risiko, det ville være, at samarbejde med Expedia.”

Men i dag er stridsøksen begravet. Nu siger Anders Ehrling mere forsigtigt:

”Expedia er svære at gøre forretning med, men nu har vi fundet en løsning, som begge parter er tilfredse med.”