Service med pil opad

Vi kommer aldrig tilbage til den gang det var det rene svir at flyve turistklasse på et rutefly. Eller den gang mad om bord på et charterfly var obligatorisk, og vin og øl så billig som på en spritrute på havet. Til gengæld kommer vi forhåbentligt heller aldrig tilbage til de priser en flybillet kostede. Illustreret med en returbillet fra København til Thailand i 60`erne, ført op til dagens priser, der ville have kostet ca. 90.000 kr.

 

Mindre kan også gøre det, og nu peger pilen opad igen. Flere ruteselskaber har bebudet bedre stole, bedre komfort, bedre forplejning i 2012. Også SAS er kommet med på vognen og begynder igen at servere gratis kaffe, the og vand på turistklasse fra årsskiftet. Ydermere kan vi også se frem til flatbed på business class hos SAS, selv om det nok tager mindst et år, inden alle fly er møbleret om.

 

Jeg tror også, SAS skulle se lidt nærmere på den mad, der serveres på business og economy extra . Hvis det er et konkurrenceparameter fortjener det er serviceeftersyn.

 

I denne uge var vi som flyvejournalister på et heldagsbesøg hos Thomas Cook Airlines i Lund og Dragør Syd. Imponerende så god kontrol, man har på både service og miljø i det selskab. Alene det, at det friske morgenbrød kommer fra Lagkagehuset, der bestemt ikke hører til de billigste. Forhåbentligt får Thomas Cook-folkene en god mængderabat.

 

Hertil kommer, at det friske morgenbrød fortsat flyves over til Billund til de første charterfly ud af den jyske lufthavn. Ikke så meget kvaliteten, de har vel også godt brød i Jylland, men alene handlingen viser, hvor meget vægt der lægges på god forplejning.

 

For alle flyselskaber gælder, at man får, hvad man betaler for i et cateringkøkken. Måske kunne det også her gå fremad med mange af de grusomheder, der serveres rundt om i luftens fly mod betaling på turistklasse. Der må vel også være lidt fagligt stolthed i et cateringfirma.

 

Jeg tror, at service og kvalitet vinder i det lange løb. Også til en lidt højere pris. Vi har i nogle år været helt nede og skrabe bunden- og er det endnu hos visse lavprisselskaber – men også de vil en skønne dag finde ud af, at man hellere må tage 50 kr. mere og på den måde være med til at gøre flyrejsen til en oplevelse i stedet for en sur transport.

Skrevet af Ejvind Olesen