Sikkerhed blev tilsidesat af SAS

Det fremgår af en artikel i Ingeniøren, der har skaffet sig aktindsigt i rapporten, som afslører baggrunden for de omkring 20.000 ulovlige flyvninger i perioden 2003-2009, skriver ekstrabladet.dk.

 

SAS havde undladt at reparere og servicere sine fly efter de såkaldte AD-noter, som er de vedligeholdelsesforskrifter, som skal sikre, at der ikke sendes fly med fejl i luften.

 

Ifølge Ingeniøren viser rapporten, at SAS i iveren for at effektivisere og udlicitere mistede grebet om sikkerheden på flyene. Desuden viser rapporten, at også SAS selv har sløset med procedurerne for sikkerhedsvedligeholdelse af flyene.

 

Rapporten gennemgår i detaljer SAS’ arbejde med én bestemt AD-noteoverskridelse, og beskriver alle selskabets handlinger og beslutninger fra det tidspunkt, da AD-noten blev sendt fra de europæiske luftfartsmyndigheder.

Overskridelsen handler om en Airbus A340, som ikke i tide fik monteret de motorreservedele, der var krævet af myndighederne. SLV bruger i rapporten ord som ’utilstrækkelig styring fra ledelsens side’ og instruktionerne til mekanikerne som ’særdeles mangelfulde, fejlagtige og uforståelige’.

 

Rapporten førte til, at transportminister Hans Christian Schmidt lagde pres på SAS og truede med at politianmelde flyselskabet.

 

Årsagen til at flyselskabet i de seneste ti år mistede grebet om sikkerheden, stammer ifølge rapporten fra, at man på et tidspunkt gav styringen af AD-noterne til underleverandører.

Skrevet af Flemming Juul