Dronerne mandag over CPH berørte mindst 20.000 flypassagerer og gav travlhed hos biludlejer. ”Vi udlejede mere end dobbelt så mange biler som normalt,” siger Sixt Biludlejnings driftsdirektør.
De uventede og uvelkomne droneflyvninger over Københavns Lufthavn mandag aften i denne uge betød omdirigering af omkring 50 fly. Flest blev sendt til Sturup-lufthavnen ved Malmø, der tog imod mindst 13 fly, mens Billund Lufthavn nåede op på 10 fly.
Andre fly måtte lande i Gøteborg, Aarhus Airport og, Aalborg Lufthavn samt flere andre nærliggende lufthavne.
Omkring 20.000 passagerer blev berørt af dronehændelsen i Københavns Lufthavn, og fire vestdanske lufthavne, Billund, Karup, Aalborg og Aarhus modtog tilsammen 19 omdirigerede fly.
Nogle omdirigerede flypassagerer havde af forskellige årsager travlt med at komme til deres slutrejsemål; for eksempel hvis de var landet i Aalborg eller Aarhus og skulle have været til København.
Det gav blandt andet travlhed hos Sixt Biludlejning, ét af de fem store biludlejningsselskaber i Danmark – sammen med Avis Budget, Enterprise, Europcar/Østergaard Biler og Hertz.
Når flyene holder stille, ruller bilerne videre
I et opslag på LinkedIn skriver Christina Capens, driftsdirektør for Sixt Biludlejning i Danmark: ”I denne uge har droneaktivitet over de danske lufthavne sat flytrafikken på prøve – og her har biludlejning vist sit fulde potentiale. Hos Sixt Denmark har vi oplevet en stigning på flere hundrede procent i biler, der er hentet ét sted i landet og afleveret et helt andet.
Det er blot endnu et eksempel på, at biludlejning ikke bare er en praktisk løsning, men en uundværlig del af Danmarks mobilitet og infrastruktur,” skrev Christina Carpens.
Uddybende siger hun til Standby.dk: ”Vi har otte bemandede biludlejningsstationer i Danmark, blandt andet i lufthavnene i København, Billund, Aalborg og Aarhus.
Vi havde mandag aften mange kunder, der skulle have været til Københavns Lufthavn, men ikke kom frem på grund af dronerne. Nogle af disse kunder landede for eksempel i Aalborg og Aarhus og havde akut behov for at komme til for eksempel København,” siger Christina Carpens.
Udlejede 50 biler
Det betød blandt andet, at omdirigerede flypassagerer, der ufrivilligt var endt i lufthavnene i Aarhus og Aalborg, hos Sixt lejede biler og med dem kørte mod for eksempel københavnsområdet.
”På en normalt mandag aften i denne tid, udlejer vi omkring 20 biler i lufthavnene, der efterfølgende afleveres på en anden af vores otte udlejningsstationer i Danmark. I mandags eksploderede dette tal, hvor vi udlejede 50 biler, der blev afleveret et andet sted i Danmark,” siger Christina Carpens.
Hvor mange biler et stort udlejningsselskab som Sixt har til udleje i for eksempel Danmark, afhænger af tidspunktet på året. I denne tid har Sixt i Danmark cirka 2.600 biler til udlejning.
”Det var trods de triste omstændigheder en fornøjelse for Sixts personale i lufthavnene at samarbejde med lufthavnenes passagerservice-afdelinger om at hjælpe kunder med akut transportbehov,” siger Christina Carpens, driftsdirektør for Sixt Biludlejning i Danmark.
Relaterede artikler:
Droneforsinket: Flyselskaber skal hjælpe passagerer

STANDBY.DK Nyt om rejser


