BILUDLEJNING: ”Sixt i Danmark vil bruge flere kræfter og ressourcer på at danne partnerskab med rejsebureauer og erhvervskunder,” siger biludlejningsselskabets nye adm. direktør.
Den tyske biludlejningskæmpe vil øge sin synlighed overfor rejsebranchen og erhvervskunder, fastslår 44-årige Philip Schack, der for under to uger siden tiltrådte som adm. direktør for Sixt i Danmark. De nærmere detaljer vil han ikke afsløre: ”Vores konkurrenter læser også standby.dk,” siger han.
”Men det går super godt, der er fart på Sixt i Danmark, der ligesom sidste år forventer overskud i år,” siger Philip Schack, der kom til Sixt efter 11 år hos Avis Biludlejning, heraf de sidste fire som direktør i Danmark.
Siden sin genåbning i Danmark har Sixt været på det danske marked i nu ni år.
”Antallet af bookinger via Sixts hjemmeside og callcenter er stigende, de udgør nu omkring halvdelen af vores bilreservationer. Men derfor er det stadig vigtigt at kunne formidle udlejningsbiler i ind- og udland via rejsebureauer. De er en vigtig samarbejdspartner, som vi skal gøre mere ud af,” siger Philip Schack og tilføjer:
”Som ny adm. direktør vil jeg være med til at sikre, at vi leverer et business class-produkt til lavpris. Alle priser er jo variable, men man kommer fremover til at se Sixt være prisførende på alle de segmenter, vi betjener, og overfor alle kundegrupper.” Sixt udlejer kun personbiler. Her er man bl.a. stærke på de såkaldte minileaser, udlejning af biler i 30 dage.
Philip Schack vil ikke nærmere ind på, hvordan han kom i kontakt med Sixt. ”Sixts bestyrelsesformand i Danmark, Henrik Isaksen, har jo tidligere sagt, at Sixt holdt øje med mig – og, ja, en dag fik Henrik og jeg en god lang snak…”
På det danske marked er Europcar største udlejer fulgt af trioen Avis, Hertz og Sixt. Sixt har ca. 100 medarbejdere i Danmark.
”Sixt har stort potentiale for ekspansion i Danmark, men det vil jeg ikke kommer nærmere ind på endnu,” siger Philip Schack. Sixts største danske udlejningskontor er i Københavns Lufthavn, men selskabet har også andre kontorer i København samt i lufthavnene i Billund, Tirstrup, Aalborg og Aarhus samt bykontorer i bl.a. Køge og Kolding.
”Man vil fremover se Sixt slå dørene op i andre dele af Danmark, navnlig koncentreret om de store byer,” siger Philip Schack.
Blandt sine fokusområder har Sixt en større synlighed i USA, verdens største marked for biludlejning. I Europa er Frankrig største marked, mens Sixt er særlig stor i Tyskland og har hovedkontor i München.
Om at Holiday Autos for nylig meddelte, at man helt trækker sig på verdensplan i forhold samarbejdet med rejsebranchen, siger Philip Schack: ”Det er en kollega mindre i branchen, men det ændrer ikke på markedets størrelse.”
Inden han kom til biludlejningsbranchen, har Philip Schack bl.a. været beskæftiget i tele- og it-branchen.
I 2002 blev han salgsdirektør hos Avis i Danmark, i 2005 udnævnt til salgs- og marketingdirektør hos Avis i Sverige og i 2008 landechef for Avis på det danske marked.
”Jeg har haft mange gode år hos Avis, men tiden var til udfordringer. Og de lå hos Sixts danske datterselskab, der har givet mig mulighed for at videreudvikle mig i samme branche i en ny og mere selvstændig rolle i en virksomhed med fokus på det danske marked og med kortere vej til beslutningerne,” siger Philip Schack.
Om sin nye adm. direktør, siger Henrik Isaksen, bestyrelsesformand hos Sixt Danmark:
”Jeg er utrolig glad for at kunne opgradere på chefgangen med Philip Schack, som jeg har fulgt som konkurrent og som en meget vellidt kollega i branchen. Philip er en dygtig biludlejningsmand, der kender branchen og har formået at skabe sig en god platform på det ledelsesmæssige, som vi glæder os til at drage nytte af i Sixt.”
Med i direktionen hos Sixt i Danmark er også Ulrich Jensen, ansvarlig for operation og bilindkøb, samt Jens Fæster Sørensen, med ansvar for økonomi og administration.
Sixt er i over 100 lande verden over. Koncernen har på sine ca. 4.000 udlejningskontorer over 200.000 biler – fra elbiler og stationcars til luksus- og sportsvogne.