Turisthus Nord er fællesorganisationen for turisterhvervet i blandt andet Skagen, Frederikshavn, Løkken og Sæby. Sammenslutningen beskæftiger sig med markedsføring, events, guideservice, booking og interessevaretagelse for de 306 medlemmer. Arkivfoto fra Skagen: Turisthus Nord.

Skagen til kamp mod Booking.com og Hotels.com

”Vi vil give de internationale OTA’er kamp til stregen. Alt for stor en avance går til dem,” oplyser Turisthus Nord, der nu lancerer ny rejsebookingplatform. Dansk Erhverv støtter.

For første gang erklærer en dansk destination krig mod de globale bookingmastodonter som Booking.com og Hotels.com – målet er i første omgang at tage ti procent af deres omsætning.

Turisthus Nord, der repræsenterer turismeerhvervet i Skagen og de omkringliggende kystbyer, er klar med en digital satsning. Den skal fokuserer på fremtidssikring af erhverv som direkte og indirekte lever af turismen. Den digitale oprustning skal fremtidssikre branchen mod booking-giganter og corona-senfølger, hedder det i pressemeddelelse.

Skagen er et af Danmarks største turismebrands, og den position bliver nu omdrejningspunktet for lanceringen af en ny rejsebookingplatform. Turistforeningen og turismeerhvervet står bag initiativet, der er en strategisk indsats for at fremtidssikre dansk turisme, oplyses det.

Der er tale om en ny online bookingportal på VisitSkagen.dk, hvor turisterhvervet kan sælge rejse-, overnatnings-, spise- og oplevelsestilbud. Bookingportalen er koblet op på en række centrale internationale partnere som rederierne DFDS og Stena Line, hvilket gør det muligt at sammensætte pakkerejser.

Vil give internationale OTA’er kamp til stregen
VisitSkagen.dk udvides i år med en lang række turismevirksomheder til at omfatte hele turisterhvervet på Toppen af Danmark. Allerede nu er der 34 tilmeldinger fra Skagen til Sæby og Løkken i form af hoteller, campingpladser, attraktioner og museer, og på VisitSkagen.dk udrulles de første produkter i disse dage, står der i pressemeddelelsen.

”Målet er at udvide distributionsnettet og forbedre markedspositionen for turismevirksomhederne ved at samle overnatnings- og oplevelsesprodukter på én platform,” siger René Zeeberg, direktør i Turisthus Nord, og tilføjer:

”Ved at agere samlet i markedet skaber vi en større relevans for kunderne året rundt. Derudover er det en primær målsætning at skabe en mere attraktiv bookingmulighed end konkurrerende platforme, så vi kan fastholde omsætningen i Danmark og geninvestere overskuddet i yderligere vækst.”

”Vi vil give de internationale OTA’er kamp til stregen. Alt for stor en avance går til dem, og vi sender vigtige midler ud af vores økosystem, som ellers kunne bruges lokalt på for eksempel events og markedsføring,” siger René Zeeberg.

I pressemeddelelsen fra Turisthus Nord skrives direkte, at de OTA’er (Online Travel Agents), Turisthus Nord går til kamp mod, ”er store, internationale bookingportaler som eksempelvis Hotels.com eller Booking.com”

Vigtige distributionskanaler, men et fordyrende mellemled
Lars Ramme Nielsen, chef for Turisme og Oplevelsesøkonomi hos Dansk Erhverv, siger i pressemeddelelsen fra Turisthus Nord:

”De internationale bookingportaler er på den ene side vigtige og gode distributionskanaler for den internationale turisme til Danmark. På den anden side er de et fordyrende mellemled, der hverken bidrager med moms eller skattebetaling i Danmark. Det er stærkt, at Turisthus Nords nye bookingportal er et fællesskab, som er tilgængeligt for de lokale aktører, med rimelige kommissioner, og hvor fortjenesten skal gå til markedsføring og udvikling.”

Milliarder i turismeomsætning
Området kaldet ”Toppen af Danmark,” som blandt andet omfatter Skagen, Frederikshavn og Sæby, havde i 2019 en samlet turismeomsætning på tre milliarder kroner.

”Inden for de første tre år forventer vi at tage 10 procent af omsætningen tilbage fra OTA’erne. I år ét forventer vi at omsætte for et større, tocifret millionbeløb, når den afledte turismeomsætning for detailhandel medtages,” siger René Zeeberg, direktør for Turisthus Nord.

Turisthus Nord er fællesorganisationen for dele af turisterhvervet på Toppen af Danmark. Turistforeningen beskæftiger sig med markedsføring, events, guideservice, booking og interessevaretagelse for de 306 medlemmer.

Relaterede artikler:

Sandra talte rejsebranchens sag overfor partilederne

“Sommerpakken var samlet set en skidt konstruktion”

Danske hoteller vil skabe alternativ bookingportal