Skandinaviske rejsekunder redder Star Tour-ejer

TUI Travel, der bl.a. omfatter Star Tour, har i det seneste halvår kunnet skære næsten en halv mia. kr. af underskuddet. Det kan selskabet i høj grad takke de skandinaviske rejsekunder for, skriver Børsen i dag. Ligesom briterne har skandinaverne nemlig bestilt så mange flere charterrejser, at det har kunnet reducere TUI’s underskud til 2,8 mia. kr. i den seks måneders periode, der sluttede 1. april. Den samlede omsætningsfremgang var i halvårsperioden på 9 pct., idet salget nåede op på 48,5 mia. kr. 

Det er især Egypten og Thailand, der får skandinaverne til at lægge flere penge hos Star Tour og de øvrige selskaber i TUI-koncernen. I selskabet mærker man ikke noget til, at nedgangen i forbrugertilliden også skulle føre til nedgang i antallet af charterbestillinger. Tværtimod siger selskabet, at der nu er 21 pct. færre usolgte pladser tilbage på sommerprogrammet sammenlignet med samme tidspunkt sidste år.

Skrevet af Simon Jørgensen