Skarp fransk kritik af SAS

Den franske havarikommission stiller krav til de danske myndigheder om at sikre optagelserne fra cockpittet efter et uheld. Samtidig bliver det kritiseret, at besætningen fulgte en vejledning fra SAS og undlod at skrue helt op for landingslyset, skriver politiken.dk.

 

Bureau d’Enquetes et d’Analyses pour la securite de l’aviation civile (BEA) – den franske havarikommission – kritiserer også lufthavnen i Grenoble for manglende signaler til at vise piloterne den rette vej under nedstigningen, og så antydes det, at styrmanden kan være kommet ud af balance, da han samme dag havde fået en fyreseddel..

 

Den ekstraordinært hårde landing skete helt tilbage i februar sidste år, da en MD81 med 127 passagerer skulle lande i Grenoble. I en højde på 4,5 meter hævede styrmanden pludselig flyets næse, så halepartiet slog hårdt ned i asfalten. Trods den hårde landing var skaderne begrænsede.

 

Men BEA klager over, at man har haft dårlige arbejdsbetingelser fordi der ikke blev sørget for, at indholdet i flyets sorte bokse blev sikret. Derfor ved man ikke, hvad der blev sagt eller hvilke alarmer, der lød i cockpittet under landingen.

 

Fartautomatikken, der sikrer en konstant anflyvningshastighed og en kontrolleret nedstigning, blev slået fra i 61 meters højde og piloterne nøjedes – trods tæt skydække – med at tænde landingslyset på laveste blus, som det anbefales af flyselskabet fordi fjernlyset slider hårdt på mekanikken.

 

Havarikommissionen nævner, at styrmandens fyring samme dag kan have spillet ind i hans præstation. Han havde været sygemeldt nogle måneder forinden og havde på uheldsdagen modtaget sin opsigelse.

Skrevet af Flemming Juul