Rederiet lancerer en informationskampagne om skisikkerhed sammen med Danmarks Skiforbund og SOS International. Målet er at gøre danskerne bedre rustet før de slippes løs på løjperne.
”Norge er markedsleder i Danmark med omkring 40% af skimarkedet og over 19.000 danske skiturister reiser med DFDS Seaways fra december til marts. Fra 2008 til 2011 har vi haft en vækst på 19% i antallet
af skirejsende”, siger Vivian Sivertsen, adm. direktør i DFDS Seaways.
”Ved at bruge Oslobåden som en arena til at øge kendskabet til skisikkerhed, træffer vi danskerne når de er på vej til skibakken. Det håber vi vil bidrage til færre skader på løjperne”, siger hun.
Medlemmer af Københavns Skiklub skal på udvalgte afgange undervise i blandt andet opvarmningsteknik, præparering af ski og oplyse om generel adfærd på skibakkerne.
Tal fra Innovasjon Norge viser, at danske skiturister tilbringer 733.000 gæstedøgn i Norge i vintersæsonen. De fire største skidestinationer er Trysil, Hemsedal, Hafjell & Skeikampen efterfulgt af Geilo og Hovden.
”Vi har mange danske skiturister i Hemsedal, og det stemmer, at de er blandt dem, som får flest skader. Det er vældig godt, at DFDS Seaways bruger skibet som en informationsarena for at kommunikere skisikkerhed til danskerne. Når det er sagt, kunne sikkert også mange svenskere og nordmænd have godt af en tilsvarende kampagne”, siger Ole Johnny Ødegaard, leder af Skipatruljen ved Hemsedal skicenter.