Færger fra Stena Line i havnen i Gøteborg. PR-foto: Sören Håkanlind.

Skrothandlers færgerederi fejrer 60 år på havet

Svenske Stena Line startede med en færgerute mellem Gøteborg og Skagen. 60 år senere kalder rederiet sig ”verdens førende på færgefart.” I Danmark har Stena to færgeruter og et rejsebureau.

Det svenske færgerederi Stena Line sejler i dag to ruter mellem Sverige og Danmark, nemlig Grenå-Halmstad og Frederikshavn-Gøteborg. Men koncernen, der i dag, fejrer 60-års jubilæum, er vokset til meget mere siden sin spæde start.

Da Sten A. Olsson, grundlæggeren af Stena Line, åbnede en færgeforbindelse fra sin hjemby Gøteborg til Skagen i 1962, gjorde han det med 20 års erfaring med iværksætteri fra sit arbejde som skrothandler.

Hvor andre så spild, så han forretningsmuligheder, og lagde fundamentet for, hvad der skulle blive et af de mest ikoniske varemærker i Sverige – Stena, hedder det i en pressemeddelelse.

Hans første færgerute fik navnet Stenalinjen, som siden blev internationaliseret til Stena Line, da et rent nordisk selskab ikke længere var tilstrækkeligt for Olsson-familiens store ambitioner.

Skulle transportere metalskrot
Olsson startede inden for søfartsbranchen, da han havde brug for at transportere metalskrot. Men inden længe gik han også ind i passagerfærgebranchen, da han indså, hvor konservativ og ineffektiv denne branche var, hedder det i pressemeddelelsen.

I dag har Stena Line, ifølge egne oplysninger, udviklet sig til et af verdens førende færgeselskaber, som i normale år transporterer seks millioner passagerer og flere millioner fragtenheder på sine i dag 38 skibe, der besejler 18 ruter i et europæisk netværk fra Irland i vest til Letland i øst.

Efter at have etableret ruten til Skagen og senere Frederikshavn, åbnede Stena Line i 1967 fra Vestsverige til nordtyske Kiel. Gennem opkøb etablerede Stena Line i 1980’erne og 1990’erne, nu under ledelse af Sten A. Olssons søn, Dan Sten Olsson, de første færgeforbindelser fra Holland til Storbritannien og videre derfra til Irland – og dermed grundlaget for Stena Lines dominans i den nuværende irske søfart.

Og efter jerntæppets fald blev der med den nye rute fra Karlskrona til Gdynia i Polen i 1995 lagt fundamentet til en af de mest dynamisk voksende forretningsregioner for Stena Line.

Den næste store udfordring er den grønne omstilling
”I Stena Line glemmer vi aldrig vores oprindelse. Sten A. Olsson var en ægte entreprenør, og det er hans ambitioner, fleksibilitet og uendelige nysgerrighed, der har formet vores DNA,” siger Niclas Mårtensson, der i dag er koncernchef for Stena Line, der stadig ejes af Olsson-familien.

Stena Lines næste store udfordring, er den grønne omstilling i hele transportsektoren. Projekter som metanolfærgen mellem Kiel og Göteborg, de moderne E-Flexer-færger og elektrificeringsprojekter vil snart gøre Stena Lines motto ”Connecting Europe for a Sustainable Future” til virkelighed, oplyses det.

Stena Line, der har 5.000 ansatte og en årlig omsætning i normale rejseår på 14 milliarder svenske kroner, ejer i Danmark blandt andet også rejsebureauet Best Travel med base i Frederikshavn.

 

Relaterede artikler:

Nordjysk rejsearrangør vil ud i verden

Rederi udnævner første kvinde som kaptajn

Dansk rejsebureau øger antal rejsemål med tog