Som VisitDenmark ser turismen

Jens Wittrup Willumsen.

Jens Wittrup Willumsen.

TURISME: Med ekstra 20 mio. kroner til markedsføring af de danske kyster i udlandet og en række nye turistfremmende initiativer, er der sket nødvendig politisk opprioritering af turismeområdet, vurderer VisitDenmarks bestyrelsesformand.

Regeringens og Venstres aftale om vækstplan for turisme og oplevelsesøkonomi, indeholder initiativer som kan sætte gang i væksten i dansk turisme. Samtidig er aftalen et positivt signal om, at turismen er kommet længere op på den politiske dagsorden.

Sådan lyder vurderingen fra bestyrelsesformand i VisitDenmark, Jens Wittrup Willumsen. Han siger: “Det er meget glædeligt, at der nu fokuseres målrettet på markedsføring for at få udenlandske turister tilbage til de danske kyster. Det er helt nødvendigt og viser, at de anstrengelser, turismens aktører har lagt i et forbedret samarbejde, bærer frugt. Politikerne har indset behovet for et større turismefokus, fordi de anerkender turismens store betydning for det danske samfund og den danske økonomi.”

Han understreger, at Danmark ligger i toppen blandt de europæiske lande, der har flest turister pr. indbygger.

Ifølge VisitDenmark skaber dansk turisme omsætning for 87,2 mia. kr. og skaber 122.500 jobs samt giver 35 milliarder kr. i moms, afgifter og skatter.

Danmark er største turistnation i Norden. Udenlandske overnatninger i de nordiske lande var sidste år 21,8 mio. i Danmark (45 pct. af de udenlandske overnatninger i Norden), 12,9 mio. i Sverige (27 pct.), 7,7 mio. i Norge (16 pct.) og 5,9 mio. i Finland (svarende til 12 pct. af de udenlandske overnatninger sidste år i Norden.)