Sommer i Danmark på vrangen

Ejvind Olesen

KOMMENTAR: Var det en prototype på hotel- og restaurant i provinsen, da DR 2 i går genudsendte sommerreportagen fra Melby Badehotel på Bornholm? Jeg håber det ikke, for så er vi ved kernen af turistproblemer rundt om i Danmark. Og så nytter alle marketing initiativer ikke. Så er det produktet vi skal have fat i.

Af Ejvind Olesen

Man skal være varsom ved genudsendelser i TV. Selv om jeg er en stor beundrer af Anders Agger og Anne Hjernøes sommerserie med badehoteller, øer og slotte i Danmark gennem de seneste tre år. Det er simpelthen fremragende TV som en appetitvækker til en dansk ferie.

I går rullede så udsendelsen fra Bornholm med Melby Badehotel over skærmen. Den stammer fra foråret 2010, og meget kan være sket siden. Det var badehotel, så det battede. Jeg har faktisk selv med nogle venner fejret sankthansaften på hotellet med den samme indehaver som i TV udsendelsen.

Hun fortalte om, hvordan hun havde renoveret og moderniseret for et stort beløb med det resultat, at de lokale kunder forsvandt. De skulle ikke have ”fin” mad for derefter at gå hjem og finde en rugbrødsklemme i skabet.

Anne og Agger gjorde deres bedste for at føre parterne sammen, alt imens Per Arnoldi gav sin uforbeholdne mening til kende om et Gudhjem, som havde udviklet sig til en tragedie på trods af den vidunderlige natur.

Jeg har senere set, at hotellet i 2008 blev sat til salg for 22 mio. kr., men ingen havde åbenbart meldt sig som købere to år senere. Og det ene års underskud fulgte efter det andet.

I aftes gik jeg så på nettet for at se, hvad der er sket. Det fandt jeg ikke rigtigt noget svar på, men jeg fik det opdaterede program for 2013. Det var beskæmmende.

Der er helt lukket indtil påske 24. april. Derefter åbent fra onsdag til lørdag frem til 1. juli. Så skrues der virkeligt op for blusset i hele seks uger til 17.august. Herefter nogle få dage med helt lukket, og så åbent onsdag til lørdag frem til 21. september. Dermed slut for sæsonen.

Og det så højt priste køkken? Ja, det har i hele 2013 i åbningsperioderne åbent mellem kl. 18 og 21! Ikke mere, ikke mindre.

Måske går det godt for Melsted Badehotel på den måde. Måske går det samme måde som en stor del af Bornholms turistliv hele året i en af Danmarks korteste sæsoner.

Jeg ved det ikke, men når man graver sig ind i et sådan eksempel, bliver man forstemt. Da kan man spare sig alle dyre markedsføringskroner i VisitDenmark.