Spanair-passager missede krydstogt

Da et Spanair fly i juni 2008 blev forsinket på grund af teknik, og senere på grund af manglende crew, mistede en dansk passager sit krydstogt i Barcelona med afgang samme aften kl. 18. Oprindeligt var der god tid, da Spanair skulle have været fremme kl. 11.

 

Nu har Forbrugerklagenævnet afgjort sagen til kundens fordel, og SAS må som ansvarlig (på grund af handling i SGS) af med en erstatning på 22.000 kr. Det sker, fordi kunden ikke blev ombooked til et andet fly, hvilket passageren bad om.

 

Forbrugerrådets jurist Mads Mølgaard siger i en kommentar til Ritzau, "at afgørelsen er et klart eksempel på, at flyselskaberne ved forsinkelser og aflysninger skal gøre alt for at få forbrugerne så hurtigt frem til deres destinationer som muligt."

 

"Den holder bare ikke, " kommenterer marketingchef Per Møller Jensen (foto) fra SAS i Stockholm til takeoff.dk. Uanset om vort personale havde forsøgt at få kunden over München eller anden vej, ville han ikke være nået frem til tiden. Derfor skønnede vi, at den bedste chance lå i, at Spanair alligevel kom af sted. Det gjorde flyet så ikke. Vi er uenige i afgørelsen. Vi mener, der er gjort, hvad vi kunne, men nu betaler vi, og så må vi se at komme videre. Der er trods alt snart gået to år.

 

Nu flyver vi selv til Barcelona, og man skal aldrig sige aldrig, men jeg vil vove den påstand, at der er mikroskopisk risiko for, at fem-seks timers overgang ikke skulle være tilstrækkeligt til at nå sit skib."

 

Skrevet af Ejvind Olesen