Spies stadig største danske charterbureau

Sidste år havde Spies 29 % af alle charterrejser solgt i Danmark. Næststørst var Star Tour med 21 %, fulgt af Apollos 14 %. Apollo ejer Falk Lauritsen Rejser – slås begge bureauer sammen kommer Apollo og Falk Lauritsen Rejser op på 22 % og er dermed større end Star Tour.

 

Når der medregnes passagerer med billetter købt i Sverige, men med afrejse fra danske lufthavne, svinger Star Tour op på 24 % mod Spies’ 27 %. Apollo og Falk Lauritsen har i dette regnestykke 23 %, Bravo tours 15 %. Herefter følger Atlantis Rejser med 4 %, Århus Charter 3 %, Club La Santa med 2 % og Folkeferie.dk samt Primo Tours – begge med 1 % i foreningen.

 

Rejsearrangører i Danmark tæller ca. 80 % af charterrejser fra Danmark.

”For at være medlem af RID kræves bl.a. at arrangørerne driver deres virksomhed på seriøs måde,” oplyser foreningens hjemmeside: rejsearrangorer.dk
De nye tal fra 2010 kom på hjemmesiden i går.

 

Tyrkiet Eksperten er ikke medlem af RID – selskabet har ifølge egne oplysninger ca. 120.000 årlige gæster og er dermed Danmarks 5. største charterrejsebureau.

 

Dermed blev Tyrkiet Eksperten kun overgået sidste år af Spies med 264.000 gæster, Star Tours 189.000, Bravo Tours med 147.000 og Apollos ca. 128.000.

 

Salgsdirektør for Star Tour i Danmark, Stig Elling, siger til takeoff.dk i kommentar til de nye RID-tal:
 
”De nye tal viser, at Star Tour har øget sin markedsandel 4 % og fået 40.000 flere passagerer. Det er den største øgning i Star Tours historie. Mens Star Tour i 2009 havde 18 % af RID’s marked, var det sidste år 22 %. Omvendt faldt Spies’ markedsandel fra 29 til 27 % og Apollos fra 25 til 23 % – med Falk Lauritsen Rejser indregnet,” siger Stig Elling til takeoff.dk

 

Stig Elling tilføjer, at Star Tour er ”så tæt på Spies, som vi kan komme. Men vi skal være større fra Billund. Og vi vil være størst i Danmark – for at nå det mål, skal vi bruge et par år,” siger Stig Elling og tilføjer:

”Vi har derfor udsendt en lille ”krigserklæring” om at vi igen vil være Danmarks største rejsearrangør – med en indtjening, der hænger sammen. Vi kaprer nye kunder ved bl.a. at tage tidligere Tjæreborg-kunder og generelt få kundernes sympati.”

 

Sidste år havde RID-medlemmerne ca. 957.000 gæster – samlet havde den danske charterbranche sidste ca. 1,3 mio. gæster.

 

Skrevet af Henrik Baumgarten