Stor forskel på brændstoftillæg

Brændstofpriserne er steget eksplosivt det seneste år og tvinger de fleste flyselskaber til at vælte en del af omkostningerne over på forbrugerne. I dag udgør brændstof den suverænt største udgiftspost hos selskaberne, skriver travelbroker.

 

 Analysen ’Operating Economy of AEA Airlines 2007’ (Association of European Airlines) opgør udgifterne til brændstof i 2006 til 37% af selskabernes direkte operationelle omkostninger. Et tal der i dag stærkt nærmer sig 50%.

 

Ifølge den seneste opdatering af ’Jet Fuel Price Monitor’ fra IATA, der opgøres ugentligt i samarbejde med den globale energi-informationsvirksomhed Platts, er prisen på flybrændstof steget med næsten 100% siden samme tid året før. Med de seneste vækstrater på knapt 5% om ugen og op imod 20% om måneden, er det vanskeligt for selskaberne at følge med i regulering af priser og tillæg.

 

British Airways har reguleret sine brændstoftillæg tre gang i løbet af 2008 med virkning fra henholdsvis 25. februar, 2. maj og nu igen fra 3. juni. British Airways har i dag et af de højeste brændstoftillæg i markedet, når der sammenlignes med tillæg på interkontinentale flyvninger.

 

Eksempelvis koster det i brændstoftillæg kr. 1.025 pr. vej for en interkontinental flyvning af mere end ni timers varighed. Til sammenligning har f.eks. Austrian og Lufthansa et tillæg på kr. 615 pr. strækning for interkontinentale flyvninger uanset længde.

 

Skrevet af web-redaktionen