Stor tysk avis hylder dansk hygge

TURISME: Danmark får stor omtale for dansk hygge på Fanø for tysk turisme. Fornem omtale af dansk Vesterhavsferie i stor tysk avis.

Af journalist Jørn Henrik Jørgensen

Armene er næppe kommet ned hos VisitDenmark, efter at Tysklands største avis, ugeavisen Die Zeit, i sidste uge brugte et helt opslag i sektionen “Z” for at forklare om begrebet “hygge”. Die Zeit udkommer stadig i stort avisformat (broadsheet), så der er tale om en voldsom eksponering.

Som udgangspunkt for forklaring af hygge-begrebet valgte man et ugelangt ophold i sommerhus på Fanø med udflugter ind i marsklandet og til cafemiljøerne i Ribe. På Fanø hæfter man sig især ved de ”vindskæve” huse i Sønderho og bryggeriet i Nordby (som man konsekvent kalder Nørreby), fordi alkohol også i afmålte mængder hører med til beskrivelsen af hygge.

Og på Fanø blæser det ikke, her ”hyler” vinden, og når den gør det, trækker man indendørs, lægger en knude i brændeovnen, tænder stearinlys og har varm kakao i kruset og en god bog, og så vil man ikke være i tvivl om, hvad “hygge” er for en størrelse, skriver Die Zeit.

Tyskland er Danmarks vigtigste turismemarked. Især ved de danske kyster er der langt flest tyskere blandt udenlandske turister.

Tre gange så mange tyskere besøger Danmark, som der er tyske gæster i de øvrige nordiske lande tilsammen. Næsten 60 pct. af alle udenlandske gæster i Danmark er tyskere, og ved de danske kyster har 80 pct. af alle udenlandske gæster et tysk pas.
Tallene for sidste år er endnu ikke klar, men både i 2014 og i 2015 så Danmark en vækst fra Tyskland på ca. syv pct. I 2015 blev der registreret ca. 14 mio. kommercielle overnatninger fra Tyskland i Danmark.