Større dansk synlighed skal tiltrække flere turister

møde lokale Hilton Copenhagen AirportTURISME: Danmark er nødt til at sætte større fodaftryk i udlandet for at tiltrække flere turister. Forudsætningen er, at turisterhvervet bliver bedre til at arbejde på tværs samt inddrage erhvervsliv og det offentlige i kampagner og events.

Det budskab var der bred enighed om, da Turismens Vækstråd, oprettet af Horesta, onsdag var samlet for femte gang. Denne gang på Hilton Copenhagen Airport for at drøfte, hvordan større markedsføringstryk kan skabe vækst i dansk turisme.

Turismens Vækstråd har som mål, at turismen skal øge bidraget til bruttonationalproduktet med 10 milliarder kr. frem mod år 2020. Lykkes det, vil der blive skabt 30.000 nye job. Vejen til væksten skal gå gennem tre såkaldte ”Must-Win-Battles”, hvoraf øget satsning på markedsføring er det ene.

Efter mødet sagde formanden for Turismens Vækstråd, Mads Lebech: ”Vi er nødt til at samarbejde mellem det klassiske turisterhverv og erhvervslivet i en bredere forstand. Danmark som varemærke fylder ikke meget ude i verden. Men præsenterer vi meget af det, vi er gode til, på den rigtige måde, så ringer der en klokke hos folk – det kan være design, arkitektur og grøn teknologi.”