Strid om Dash-fejl ender i Bruxelles

Den lille O-ring, der skabte problemer i SAS’ Dash-fly, bliver nu en sag for EU-kommissionen. Anne E. Jensen, der er medlem af Europaparlamentet for Venstre, vil rejse sagen over for kommissionen:

”Vi må have at vide, om EASA ser tilstrækkeligt alvorligt på flysikkerheden,” siger politikeren.

EASA, EU’s agentur for flysikkerhed, er kommet på kollisionskurs med det danske Statens Luftfartsvæsen, SLV. EASA mener, at havariet med et Dash-fly i Kastup 27. oktober sidste år skyldtes en enkeltstående fejl. SLV mener derimod, at der er tale om en konstruktionsfejl.

Det var en pakning – en såkaldt O-ring – der blokerede landingsstellet på Dash-flyet, da Asta Viking havarerede i Kastrup. O-ringen kom fra et filter, der var beskadiget på grund af for højt tryk i det hydrauliske system.

Siden oktober har SAS undersøgt næsten alle sine 27 Dash-fly og fundet beskadigede filtre og løse O-ringe i foreløbig 16 af 18 undersøgte fly. Det betyder, mener SLV, at der er tale om en konstruktionsfejl, og det har SLV meddelt EASA efter at have fået SAS’ rapport om de beskadigede filtre tidligere på måneden.

EASA har trods de nye oplysninger fastholdt, at fejlen er enkeltstående. Flyproducenten Bombardier har dog erkendt, at filtrene kan være for svage og påbudt alle ejere af Dash-fly at skifte filtrene til en ny, stærkere type, som er produceret.

(Politiken, d. 25. januar, 2008)

Skrevet af