Styrket international markedsføring

Det er essensen i en ny strategi for organisationen, som er offentliggjort samtidig med, at Folketinget har vedtaget ’Lov om VisitDenmark’.

 

Markedsføring har også tidligere været en væsentlig opgave, men desuden har organisationen stået i spidsen for større erhvervsfremmeprojekter som fx udviklingen af helårsdestinationer i Danmark, nye mødekoncepter og værtskabsuddannelse.

 

Denne type kompetence- og destinationsudviklingsopgaver, samt myndighedsopgaver for Økonomi- og Erhvervsministeriet, skal fremover løses i andet regi, og VisitDenmark vil koncentrere indsatsen om den internationale markedsføring.

 

”Konkurrencen om gæsterne er hård, og for at slå igennem internationalt er det helt afgørende, at dansk turisme står sammen om en målrettet og koordineret indsats. Det nye VisitDenmark skal samle partnere i stærke markedsføringsprojekter med international gennemslagskraft, siger formanden for VisitDenmark, Georg Sørensen.

 

VisitDenmark vil fremover målrette markedsføringen i ni målgrupper inden for ferie- og mødeturismen. Målgrupperne er valgt ud fra deres evne til at skabe vækst for det danske turismeerhverv. Da mødeturismen rummer et særligt vækstpotentiale, vil VisitDenmark i de kommende år opprioritere indsatsen her.

 

Alle målgrupper vil blive bearbejdet i særlige erhvervspartnerskaber, hvor både private og offentlige partnere kan deltage. Målet med erhvervspartnerskaberne er at forene kræfterne i stærke markedsføringsprojekter.

 

”Det vil tage tid at skabe store forandringer i dansk turisme, men jeg er overbevist om, at VisitDenmark ved at styrke samarbejdet om den internationale markedsføring kan bidrage hertil. Allerede i 2010 vil VisitDenmark sammen med partnere gennemføre den største fælles markedsføringsindsats nogensinde. Det tegner lovende”, siger Georg Sørensen.

 

Det nye VisitDenmark bliver implementeret med ”Lov om VisitDenmark”, som træder i kraft den 1. juli 2010. VisitDenmark er dog allerede begyndt at arbejde efter den nye strategi mod 2017.

Skrevet af Flemming Juul