Succes for SAS-rute til Israel

SAS åbner flere nye ruter i år, men de færreste har en sådan forhåndsinteresse, som når det første fly i denne omgang afgår til Tel Aviv 4. juni.

 

”Da vi offentliggjorde planen, startede det straks med opringninger og mails fra både skandinaver og israelere med tak for initiativet og løfte om at bruge ruten i et omfang, som jeg aldrig før har oplevet, ” siger marketingdirektør Per Møller Jensen til takeoff. dk.

 

Bookingerne til sommer ser for såvel denne rute som oveordnet godt ud. Hvis det ikke lige var de stigende oliepriser – som netop nu falder – ville alt være godt. Ret så skuffende for mange havde SAS i første kvartal et minus på godt èn mia. kr. mod 500 mio. kr. i fjor. Igen med oliepriserne som en forklaring på trods af, at selskabet har været meget hurtigt på aftrækkeren med brændstoftillæg.

 

I går var det kommet til april trafiktal med 2,3 mio. passagerer, eller en fremgang på 4,5 procent. Gennemsnitsbelægningen steg med 1,2 procent og er helt oppe på 76,1 procent. Til gengæld faldt yielden i marts med 3,8 procent og RASK (enhedsmålingen for prisen på solgte sæder i forhold til belægningen) med 0,5 procent. Det forklares med udvidet aktivitet med 28 nye ruter og så den kendsgerning, at man fortsat må leve med lave billetpriser.

 

Læser man trafiktallene rigtigt, er der imidlertid  tale om en flot måned, også økonomisk, men det siger selskabet ikke noget om.

 

”Vi er især glade for ruterne til USA og europæiske ruter som London, Paris, Zürich og Frankfurt, ” siger Per Møller Jensen, når han skal nævne nogle af de bedste. Ikke at forglemme den nystartede til Shanghai. Den interkontinentale trafik steg faktisk med 20,1 procent i april i forhold til året før, og overordnet ser markedet lovende ud.

 

Dog skal vi som sædvanligt lige have den med om usikkerhed om den globale økonomi og de stigende oliepriser, der skaber usikkerhed om fremtiden. Så er der helgarderet.

Skrevet af Ejvind Olesen