Sun-Air lukker nyåbnet rute

zürichFLYSELSKABER: 28. april åbnede British Airways danske franchisepartner sin nyeste udenrigsrute – men passagertallet har kun været ca. 25 pct. af det forventede, derfor lukker den senere på måneden.

Lukningen fra 18. december af Sun-Air-ruten mellem Billund og Zürich skyldes en kombination af for få afgange og at passagertallet var alt for lille. Ruten blev ved åbningen sidst i april fløjet fem gange om ugen, siden faldt tallet til fire.

”Vi skulle nok have fløjet oftere og på bedre tidspunkter, men det var ikke muligt – da flyet på ruten også havde andre opgaver,” sagde Sun-Airs kommercielle direktør, Kristian Tvergaard, søndag til standby.dk og tilføjede: ”Vi har på nuværende tidspunkt haft 1.200 passagerer siden ruteåbningen – for at kunne få økonomi i forbindelsen skulle vi have haft ca. 5.000. Men vi er jo ikke de første, som uden held har forsøgt sig med Billund-Zürich.” Tidligere har bl.a. Swiss daværende datterselskab Crossair samt Maersk Air også forsøgt sig på strækningen.

Passagerer, som har booket plads på Sun-Airs rute til Zürich med afrejse efter 18. december, ombookes til andre flyselskaber eller kan få deres penge retur.

”Vi kigger på et par nye ruter – og forventer i øvrigt ca. 170.000 passagerer i år, cirka det samme som sidste år. Generelt går det fortsat godt,” siger Kristian Tvergaard.

Ruten til Zürich var Sun-Airs 8. fra Danmarks næststørste lufthavn, Billund. ”Ud over Grundfos var også Lego stor fortaler for Zürich-ruten. Lego Fonden ligger i Schweiz,” oplyste Sun-Air i foråret, da man fortalte om den kommende rute til Zürich. Grundfos Group Vice President, Klavs Hornum, sagde i pressemeddelelsen fra Sun-Air: ”Vi har efterspurgt en direkte rute til Zürich fra Billund i mange år.”

Sun-Airs ejer og koncernchef, Niels Sundberg, tilføjede i samme pressemeddelelse: ”Sun-Airs strategi er at tilbyde direkte ruter ud af Jylland i samarbejde med det jyske erhvervsliv. Vi er meget glade for samarbejdet med erhvervslivet og oplever allerede nu en meget stor opbakning fra de jyske virksomheder med afdelinger i Zürich.”

Sun-Air har udelukkende Dornier 328-jetfly med plads til 32 passagerer og opererer fra Aalborg til Oslo, fra Aarhus til Oslo, Stockholm Bromma, Göteborg og fra Billund til Bergen, Bruxelles, Düsseldorf, London City, Manchester, München, Oslo og frem til 18. december også til Zürich. Hertil kommer rute fra Hamborg til London City Airport samt fra Gøteborg og Manchester.