Svært at være glad for SAS

Af Ejvind Olesen

Når man kan vende et minus på 1,2 milliarder kroner til et plus på 140 mio. kr. i første halvår er der vel grund til at kippe med flaget uden at være jubeloptimist. Også når man ser på de underliggende tal og skuer fremad efter en fin start på andet halvår med en god juli måned. Men se om det skete?

Nu var det, som studievært Charlotte Beder sagde på TV 2 News ” Tour de regnskabsdag”, men alligevel kunne SAS nok have fortjent større opmærksomhed. Når man tæt fulgte reaktionerne var der ikke grund til at være glad ret længe for ledelse og de ansatte.

Flere analytikere var ude med bemærkninger, som vi kender ”ikke godt nok”. Mørke skyer truer. SAS tjener ikke nok. Nye besparelser og fyringer kan være på vej. For at fuldende kommer kabineforeningens ledelse i Danmark, Jakob Esposito, straks med krav om forbedrede arbejdsbetingelser og lønstigning.

Heldigvis var pilotforeningens formand Mogens Hoelgaard mere afslappet og nøjes med at vente en almindelig lønudvikling. Det er fornuftigt.
I Core SAS har piloter og kabinepersonalet ydet mest til besparelserne (af de 7,5 mia. kr.) nemlig en årlig nedskæring med i alt 1,9 milliarder, der er stærkt medvirkende til, at de samlede lønudgifter er faldet med 23 procent. Hvilket igen gør, at SAS ikke mindst på fritidssektoren kan begynde for alvor at tage kampen op mod andre, for eksempel Norwegian.

Det har været muligt at bremse og alligevel speede på samme tid. Det giver normalt nogle mærkelige stød og hop i en bil, men det er faktisk lykkedes for SAS, selv om noget mere ”go” i den interkontinentale trafik ville være ønskeligt. Det er det, der betyder noget for alvor for Københavns Lufthavn, for byen København- og såmænd også for Stockholm og Oslo. Det har vi lov at vente, og noget siger mig, der er spændende løsninger på vej inden længe.

En anden skeptisk bemærkning gik ud på, at der jo har været en stor engangsindtægt fra EuroBonus på ca. 300 mio. kr. Den er simpelthen opnået ved, at flere bruger deres bonuspoint hurtigere og på den måde mindskes det beløb SAS er nødt til at sætte af til skyldige bonusrejser.
Måske drejer det sig alligevel om at nyde det, mens tid er. Det eneste der ser ud til at kunne vælte 2. halvår og forventning om et år i plus er den globale nedsmeltning. Netop i går tog aktierne igen en ordentlig nedtur. Hvis der ikke kommer opsving, kan det smitte af på erhvervslivets rejseaktivitet.

Sker det får skeptikerne ret. Til gengæld bliver det fælles sorg og fælles trøst. For det vil også ramme alle konkurrenter. Trøsten kunne være, at oliepriserne også tog sig en ordentlig nedtur i går.

God weekend.

Skrevet af