Svenske piloter kræver halv milliard af SAS

Hundreder af svenske SAS-piloter føler sig diskriminerede i forhold til danske og norske kolleger og kræver op mod 500 millioner svenske kroner. Det handler om dengang SAS overtog Linjeflyg i 1993 og omkring 350 svenske piloter havnede på lavere niveau.

”Der var 75 kaptajner som blev degraderet til styrmænd ved sammenlægningen. Samtidig flyttedes alle piloter fem år ned på SAS anciennitetsliste, en nedgang, som skabte en situation, som resulterede i mangeårige negative effekter, ikke mindst økonomisk”, siger Gunnar Anderling, Pilotforbundets formand, som selv blev ramt, skriver travelreport.se..

Flere af piloterne er i dag gået på pension, men Pilotforbundets krav gælder også dem. For Gunnar Anderling betyder forholdet, at han har måttet vente i 15 år på at blive flykaptajn, mens andre som tog pilotuddannelsen samtidig, men valgte SAS i stedet for Linjeflyg, hurtigt avancerede til kaptajner. Han skønner at lønforskellen har været omkring 20.000 kroner i måneden, skriver dn.se.

Totalt er det godt 30 piloter som i dag støtter sagen. Seks er ifølge advokat Ulf Öberg udpeget til prøvesager under selve sagsbehandlingen.

”Første del handler om brud på den frie bevægelighed for piloterne. Erstatningsspørgsmål bliver taget op på et senere tidspunkt”, siger advokat Ulf Öberg.

Under efterårets forhandlinger piloter og kabinepersonale var anciennitetslisterne hos SAS oppe til forhandling. De anvendes i forbindelse med forfremmelse. Flyselskabet ville indføre ligebehandling for piloterne – med undtagelse af de tidligere Linjeflyg-piloter, hvilket medfører, at striden fortsætter.

”Derimod skulle piloterne fra det norske flyselskab Braathen, som i dag også ejes af SAS, indgå i det nye regelsæt”, konstaterer Ulf Öberg.

Sagen behandles ved Stockholms tingsrätt i starten af februar.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.