Svenske tog øger kundeunderlag for CPH

Debat om CPHs muligheder når Sverige får højhastighedstog mellem Stockholm og Malmö. Fra venstre Lars Nørby Johansen (Københavns Lufthavne A/S), Michael Svane (Dansk Industri), Finn Lauritzen (Øresundskomiteen), Jens Mandrup (regionpolitiker SF), Martin Krasnik (ordstyrer) og Henrik Fritzon (Region Skåne). Foto: News Øresund

Debat om CPHs muligheder når Sverige får højhastighedstog mellem Stockholm og Malmö. Fra venstre Lars Nørby Johansen (Københavns Lufthavne A/S), Michael Svane (Dansk Industri), Finn Lauritzen (Øresundskomiteen), Jens Mandrup (regionpolitiker SF), Martin Krasnik (ordstyrer) og Henrik Fritzon (Region Skåne). Foto: News Øresund

Den planlagte højhastighedsjernbane mellem Stockholm og Malmö vil øge optagningsområdet for Københavns Lufthavn med en halv million mennesker.

Det fortalte lufthavnens bestyrelsesformand Lars Nørby Johansen ved en debat i Øresundshuset under Folkemødet på Bornholm.

Region Skånes formand Henrik Fritzon understregede betydningen af, at et kommende højhastighedstog mellem Stockholm og Malmö fortsætter til Københavns Lufthavn: ”Lufthavnen er også Skånes lufthavn og fra skånsk side er det meget vigtigt, at højhastighedstoget går videre til Kastrup”.

Med et højhastighedstog reduceres rejsetiden fra Stockholm til Malmö og videre til lufthavnen til tre timer. Det vil gå ud over flytrafikken mellem CPH og Arlanda men bydes alligevel velkommen den danske lufthavnsledelse, skriver News Øresund.

”Vi er godt rustet i konkurrencen med Arlanda. Vi har dobbelt så mange langdistanceruter. Den vigtigste konkurrencefaktor handler om at øge vores kapacitet som knudepunkt for internationale ruter”, siger Lars Nørby Johansen.

Planerne om at bygge højhastighedsjernbane mellem Stockholm – Malmö og Stockholm – Göteborg tager nu form ved den såkaldte Sverigeforhandling, hvor berørte kommuner, regioner og erhvervsliv involveres i planlægning og finansiering.