Sverige får dyrere flybilletter

6

LUFTFART: Den svenske regering vil fra april næste år gøre det dyrere at flyve – afgiften bliver mindst på svensk indenrigs og i Europa, mens en langrutebillet kan blive op til 800 svenske kr. dyrere.

Vedtages regeringsforslaget om flyskatter i Sverige bliver det 60 svenske kr. dyrere at flyve indenrigs og indenfor Europa og mellem 250 og 400 kr. dyrere på længere flyvninger – afhængig af distancen.

F.eks. bliver en flybillet til New York 800 kr. dyrere, hvis den rejsende både flyver til og fra Sverige.

Interesseorganisation Svensk Flyg, der bl.a. repræsenterer svenske lufthavne og flyselskaber, siger i en pressemeddelelse, at den foreslåede afgift er kontroversiel, samt at den kan lukke mindre regionale lufthavne, hvis lokalsamfund er afhængig af flyforbindelser.

Den svenske regering vil som kompensation give de regionale lufthavne, der rammes hårdest af afgiften, et samlet tilskud på 120 mio. svenske kr.

Generalsekretær i Svensk Flyg, Anna Wilson, siger: ”Flyskatten er symbolpolitik. Dens skadelige effekter for vækst og regional udvikling har længe været kendt – og at der kommer kompensation til berørte regionale lufthavne viser, at regeringen har indset flyskattens skadelige effekter.”

Videre siger hun: ”Formålet med flyskatten er at reducere antallet af flyrejser – for at begrænse forurening fra flyene. Men flyskatten vil kun give marginal effekt på Sveriges samlede bidrag til den globale forurening. For den øgede flyskat kan betyde mere biltrafik – og mere flytrafik til Sveriges nabolande. Flyskatten er urovækkende og udtryk for en kortsigtet klimapolitik. Den er et slag i luften.”​

Skriv en kommentar

6 Comments on "Sverige får dyrere flybilletter"

Notify of
avatar
Charlotte Maceska Ljungberg
Charlotte Maceska Ljungberg

Hvis det reelle formål var at skåne miljøet burde pengene investeres i miljøvenligt brændstof, det kan vel ikke være så svært, hvis det nu var den egentlige målsætning…

Kenneth
Kenneth

Bør måske overveje en flyskat rettet mod flyselskaberne, beregnet ud fra, hvor meget deres fly til og fra Sverige forurener.
Det vil evt få selskaberne til at investere i/ indsætte nyere fly på Sverige ruterne.
På den måde skræmmer man dem ikke væk

keld
keld

Jamen det vil de (flyselskaberne) bare lægge oveni deres YQ/YR-tax så det er forbrugerne der i sidste ende betaler …..
Kan huske de brugte de stigende oliepriser til at lægge en ekstra skat oveni deres priser – underlig nok fjernede de ikke skatten da oliepriserne faldt igen …
Det er for groft – og så, at de endda beholder den ved en evt refundering

Kurt
Kurt

Tjah – det er ihvertfald langt billigere at flyve nu, end før olietillægget, så…….men Sverige giver en kæmpe gave til Copenhagen Airport, som gerne vil have flere lange ruter….og mon ikke en del af dem flyver henover Sverige ;), og forurener !

Kenneth
Kenneth

Hvad jeg mente var, at selskaberne forhåbentlig ville benytte nyere fly, og derved undgå en høj beskatning, således at de fortsat kan sælge deres billetter til samme pris :-).

Må være dem der forurener mest der skal betale mest, og ikke skære alle over en kam.
En løsning ligesom med Euro norm mærkerne til køretøjer i bl.a. Tyskland.

Hvorfor skal et flyselskab der benytter en ny A350 betale samme miljø afgift, som et selskab der benytter en gammel B737-200.
Blot som eksempel

Jensen
Jensen

Sikke en gave til CPH lufthavn.
Med en lidt smartere svensk regering, kunne det se meget værre ud for København.

wpDiscuz