Tåge koster færøsk flyselskab 8,5 mio. kr.

2019/08/defaultmain.jpgFLYSELSKABER: Atlantic Airways omsatte i årets tredje kvartal for 189 mio. kr. Selskabet har netop modtaget sin Airbus A319 nr. 3. Dårligt vejr på Færøerne i juli gav flyselskabet ekstra udgifter på 8,5 mio. kr.

Omsætningen på 189 mio. kr. var en stigning på 11 pct. sammenlignet med tredje kvartal af 2012, oplyser selskabet. Overskuddet efter skat blev 10,9 mio. kr. mod 14,9 mio. kr. i tredje kvartal af 2012.

Atlantic Airways så i tredje kvartal i år en stigning i passagertallet på 9 pct., selv om flyselskabet havde færre chartergæster for bl.a. Atlantis Rejser til Egypten i september, oplyser Atlantic Airways adm. direktør, Magni Arge.

På minussiden havde Atlantic Airways i juli store ekstra omkostninger på 8,5 mio. kr. som følge af fire uger med til tider så tæt tåge på Færøerne, at den i perioder umuliggjorde flytrafik.

Generelt om tilstanden hos Atlantic Airways siger Magni Arge til standby.dk: ”Vi har forlænget vores rute fra Vagar (Færøerne, red) til Bergen til hele efteråret og frem til nytår i første omgang. Der er tale om to ugentlige flyvninger, søndag og torsdag.”
Videre siger direktøren: ”Udbuddet af sæder mellem Danmark og Færøerne forventes næste sommer at holde sig på niveau i år, hvor der var relativt god plads – især på Billund, hvor vi indsatte flere Airbus 319 afgange med 144 passagersæder i forhold til de 95 stole der var på vores mindre BAe-fly.”

”Til gengæld forlænger vi næste sommer vores sæsonrute til Barcelona, så vi starter tre uger tidligere medio maj og forlænger fem uger i den anden ende, så vi først slutter ved efterårsferiens i oktober,” oplyser Magni Arge.

Atlantic Airways har indgået interline-aftale med Finnair, og forventer det vil medføre øget salg i Japan og Fjernøsten.

”Samarbejdet med Icelandair søger vi også intensiveret, så vi kan få flere amerikanere til Færøerne og i øvrigt åbne mere for ferierejser fra Færøerne til USA. Dertil gør vi også betydelig mere ud af, at sælge Færøerne som en stop-over eller tillægsdestination til Island fra Europa. Især de nordiske lande, England, Spanien og Italien er del af dette sidste initiativ, da vi har direkte ruter fra alle disse markeder,” siger Magni Arge.