Togene går itu – kundeflugt fra DSB

IC4_værkstedTogene er forsinkede eller bryder sammen, skinnerne er nedslidte, og signalerne er ældgamle. Og så er der grænsekontrollen.

Modgangen betyder, at udbetalingerne af erstatninger til DSBs kunder er femdoblet fra godt fire millioner kroner i 2015 til over 20 millioner i 2016, skriver Jyllands-Posten.

Ifølge DSBs adm. direktør, Flemming Jensen, er det samtlige togtyper, der ofte går i stykker eller bryder sammen.

De skandaleramte IC4-tog kørte sidste år i september 8.800 kilometer i gennemsnit, inden de gik i stykker. I september i år kom toget i gennemsnit ud for en såkaldt hændelse efter 3.503 kilometer, skriver Jyllands-Posten. Også IC3-togene kører færre kilometer, før de skal på værksted.

Ifølge avisen er problemerne en del af årsagen til, at DSB har solgt næsten to millioner færre rejser i årets første ni måneder.

Ifølge kontrakten med staten skal 81,8% af togene være fremme med mindre end tre minutters forsinkelse.

Hidtil har blot 74,3% af regional- og fjerntogene været rettidige.

”2016 har været utilfredsstillende i forhold til rettidighed«, siger Flemming Jensen til Jyllands-Posten: ”Derfor vil vi bruge 100 millioner kroner på at ansætte ekstra 150-200 medarbejdere på vores værksteder for at øge stabiliteten”.

Han mener, at over halvdelen af forsinkelserne skyldes problemer med skinnerne, signalfejl og andre forhold, som DSB ikke er herre over.