Danskerne skal lære nogle nye skisportsteder at kende i Piemonte. Men udviklingen af turismen i området skal ske med fokus på kvalitet fremfor kvantitet.
Rigtig mange danskere tager til Italien på skiferie, og i Piemonte vil man godt have, at flere kommer til den del af landet.
Med den direkte forbindelse fra København til Torino med det rumænske lavprisselskab Blue Air, der startede i marts måned, er adgangen til området blevet endnu nemmere, og man håber på, at der i skisæsonen vil være endnu flere afgange.
“Torino Lufthavn ligger blot 20 min. fra byen og tæt på bjergene. 50 pct. af Piemonte er alpint landskab, og vi har mere end 50 skisportsteder. Det er noget af det vi rigtig gerne vil markedsføre overfor det danske marked. Vi ved, at de andre destinationer i den østlige del af landet er mere velkendte. Men folk der kommer til Piemonte og oplever skisportstederne her, kalder dem en skjult perle,” siger general manager Maria Elena Rossi fra det lokale turistkontor i Piemonte.
Bæredygtig udvikling
I Piemonte har man aldrig satset på masseturismen, men på en bæredygtig udvikling, og de seneste tre år har der været en stigning på 5-6 pct. om året af turister fra Skandinavien.
De fleste, der på nuværende tidspunkt kommer til Piemonte, kommer i den sydlige del af området pga. vinen. Men der er masser af andre muligheder i regionen. Udover at stå på ski er der vinen og maden, de hvide trøfler, cykel- og vandreture, søerne Maggiore og Orta og selve Torino.
“Hidtil har vi været meget fokuserede på det tyske marked, men nu vil vi i de kommende år investere i det skandinaviske marked, og den direkte forbindelse med Blue Air er en god anledning. Vi håber også på at kunne udvikle forbindelsen fra Stockholm og Oslo. Vi tror, der er et stort potentiale,” siger general manager Maria Elena Rossi fra det lokale turistkontor i Piemonte.
Et voksende nichemarked
“Vores erfaring er, at der er mange, der selv organiserer deres rejse, men vi kan se, at der er mange nicheoperatører, der fokuserer på mad og vin, og det er voksende. Mange af mad- og vinproducenterne i området tilbyder også overnatning, kokkeskole og vinsmagninger. Vinene har gjort det muligt for os at åbne markedet, og nu vil vi gerne gøre det mere tilgængeligt.”
For yderligere af promovere og sætte fokus på Torino afholder byen i juni næste år Bocuse d’Or.