Trægt salg af skirejser til Norge

Presseansvarlig hos Visit Norway, Mona Konuralp, fortæller, at antallet af danske skiturister de seneste år har været konstant, men for eksempel Stena Line mærker en nedgang i størrelsesordenen 10%. Flere rejsearrangører mærker ligeledes en vis træghed i salger, skriver jp.dk.

 

Kvitfjell tiltrækker danskerne, som i dag udgør en fjerdel af gæsterne, mens f.eks. Oppdal, 400 km. nord for Oslo er faldet ud til fordel for store skiområder som Hafjell og Kvitfjell, Skei og Gålå, der ligger nærmere.

Voss ved Bergen er på vej frem Oslo er blevet mere attraktiv med skianlægget ved Tryvann, hvor der er VM i snowboard til februar. Generelt satser Norge massivt på snowboarderne. Næsten alle skianlæg har bygget halfpipes, rails, samt hop og pukler.

Men for danskerne er det hytter og lejligheder tæt på løjper og piste, der trækker, mener Mona Kunoralp, som også fortæller, at langrend er kommet på mode igen – også blandt unge danskere, som dog også gerne vil have alpine muligheder i nærheden.
 

Men i denne sæson ventes der færre danskere end sidste år. Blandt andre har Stena Line mærket danskernes tilbageholdenhed.

”Vi har oplevet et fald i salget på 10%. Folk har pengene, men venter med at bruge dem”, siger adm. direktør Carsten Kruse, Stena Line, som efter juledagene starter et udsalg.

Rejsebureauet Fjällferie mærker også en afmatning. Medejer Thomas Andreasen konstaterer, at flere bliver hjemme, mens andre sparer på udgifterne og rejser udenfor højsæsonen og går på kompromis med boligkvaliteten.

 

Han mener i øvrigt, at Sverige er endnu hårdere ramt, idet danske rejsearrangører skal betale moms af rejser til EU-lande og derfor er tilbøjelige til at markedsføre Norge mere, da Norge ikke er med i EU.

Skrevet af Flemming Juul