Transavia afviser krav fra SLV

Transavia vil alligevel ikke følge EU-reglerne for nægtet ombordstigning i forbindelse med, at det KLM-ejede lavprisselskab fra 1. november trækker sig fra hovedparten af sine danske ruter. Transavia er 5-største flyselskab i Københavns Lufthavn – alene sidste år havde selskabet 374.000 passagerer på København. 30.000-50.000 passagerer er booket på Transavias nu aflyste flyvninger til Danmark, skønner SLV.

 

Tallet på op til 50.000 berørte passagerer har været fremme i ugevis – men første i går meddelte Transavia, at det drejer sig om ”6.500 passagerer, hvoraf halvdelen har bedt om at få refunderet deres billetter. Den anden halvdel er ved at blive ombooket med Norwegian.”

 

I mandags var repræsentanter for Transavia til samtale hos Statens Luftfartsvæsen, der ville indskærpe, at Transavia skal følge EU-reglerne i forbindelse med sit exit fra hovedparten af sine danske ruter. Efter mødt sagde SLV, at man nu var sikker på, at Transavia forstod EU-reglerne om nægtet ombordstigning.

 

Det gør det hollandske selskab sikkert – men om det følger dem, er en anden sag. Eller som Ludvig Holberg skrev: ”Et er et søkort at forstå, et andet skib at føre.”

 

Onsdag udsendte Transavia nemlig pressemeddelelse om, at SLV’s tolkning af EU-lovgivningen ”ikke er i tråd med praksis på området i noget andet EU-land.”

 

Statens Luftfartsvæsen har krævet, at Transavia – inden for rimelighedens grænser – ombooker passagerer til først ledige afgang, uanset flyselskab. ”Men det krav står i modstrid med håndhævelsen af EU’s regler i alle andre EU-lande og er derfor vildledning af de danske flypassagerer,” siger Transavia.

 

Transavia vil kun tilbyde de berørte passagerer billige pladser med Norwegian – dermed kan der gå flere dage, inden passagererne kan blive transporteret.

 

Selskabets advokat i Danmark, Morten Lundquist Jakobsen, der ifølge Transavia er specialist i luftret hos advokatfirmaet Gorrisen Federspiel, siger bl.a.:

”Om det så er myndighederne eller Transavia, der har ret, må en domstol afgøre.”

 

SLV har ikke reagere t officielt på Transavias afvisning af dets krav. Men til dr.dk siger Thorbjørn Ancker, informationschef i Statens Luftfartsvæsen:

”Umiddelbart er der ingen sanktionsmuligheder, for indtil videre har de sådan set ikke gjort noget galt. Vi har ikke hjemmel til på forhånd at gå ud og straffe.”

 

Til takeoff.dk sagde Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, jurist Lars Thykier, onsdag:

”Hvad Transavia nu hævder, er forkert. Og en advokat er ikke nødvendigvis et sandhedsvidne. Nu håber jeg bare, at SLV træder i karakter over Transavia.”

 

Skrevet af Henrik Baumgarten