Transavia vil ikke bøje sig

Trods et møde med Statens Luftfartsvæsen, hvor man blev informeret om, hvorledes EU-reglerne skal fungere når et flyselskab ophører, har Transavia nu udsendt en pressemeddelelse, hvor man fastholder, at man ikke bryder reglerne ved udelukkende at ombooke de aflyste rejser til det norske lavprisselskab Norwegian, skriver ekstrabladet.dk.

 

Statens Luftfartsvæsen har krævet, at Transavia ombooker kunderne til den første ledige afgang på de aflyste ruter – uanset hvilket flyselskab, der er tale om.

 

Men ifølge Transavia er det i strid med håndhævelsen af reglerne i andre EU-lande og selskabet kalder det vildledning af de berørte danske passagerer.

 

Det hedder blandt andet i meddelelsen, at myndighedernes krav er i strid med EU-forordningen. Man nævner et eksempel, hvor et fly fra Rom bliver aflyst, og hvor de danske regler ville kræve ombookning her og nu til førstkommende afgang uanset med hvilket selskab i stedet for ombookning til selskabets eget fly dagen efter, hvilket efter Transavias mening ville umuliggøre luftfart i Europa.

 

‘transavia.com har bedt Statens Luftfartsvæsen, om at oplyse baggrunden for den i EU enestående holdning til problemet, men har ikke fået noget svar.

 

transavia.coms danske advokat, Morten Lundquist Jakobsen fra advokatfirmaet Gorrisen Federspiel mener, det må være op til en domstol at afgøre, om det er Statens Luftfartsvæsen eller Transavia, der har ret.

 

Han nævner, at emnet for striden er omdiskuteret blandt jurister i Europa og mener ikke, det er korrekt, når Statens Luftfartsvæsen fortæller kunderne at alt er klappet og klart.

 

I øvrigt nævnes det i pressemeddelelsen, at 6.500 passagerer er berørt af Transavias lukning i Danmark. Halvdelen har bedt om at få pengene retur, mens resten søges ombooket med Norwegian.

Skrevet af Flemming Juul

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.