Triste tal fra BA

 Det blev til et minus på 106 mio. GBP, hvilket var lidt dårligere end analytikerne havde ventet. Sidste år blev det i samme kvartal til et plus på 27 mio. GBP.

 

”Tallene viser at det er mere nødvendigt end nogensinde at nå frem til aftaler med fagforeninger om lønnedgang og afskedigelser”, sagde topchefen Willie Walsh i en kommentar. Og han tilføjede: ”Vi

forsætter ufortrødent med at arbejde hen imod en gennemgribende strukturel omlægning af vore omkostninger”.

 

Aktien faldt med en enkelt procent. Den er i år dykket med 25%. Salget lå i kvartalet 12% lavere på 1,9 mia. GBP. Trafikken faldt 3,8%, primært fordi flere og flere fravælger første- og business-class.

 

British Airways, der er tredjestørst i Europa efter Air France-KLM og Lufthansa, har fået udsat en række leveringer af nye fly, har skåret ned på servicen ombord og håber umiddelbart at kunne skære 4.000 job.

Forhandlingerne med fagforeninger, som repræsenterer 14.000 i kabinen, endte den 23. juli uden resultat. I øjeblikket har man taget 14 dages ”time-out”.

 

Det eneste positive i øjeblikket er, at det er lykkedes selskabet at rejse en mia. GBP i ny kapital.

 

BA forhandler med Iberia om en fusion baseret på aktiebytte. I forvejen har BA 10% af aktierne i det spanske

selskab. Spanierne nærer dog en vis frygt for det store underskud på pensionsområdet, som BA har oparbejdet.

Skrevet af Klaus Givskov