Tror på 18.000 nye jobs i dansk turisme

TURISME: Dansk Erhverv forudser potentiale for 18.000 nye arbejdspladser. Oplysningen kom efter Erhvervsministeriet i går offentliggjorde en rapport om, at turisme skaber nye jobs i hele landet.

Statusrapporten fra Erhvervsministeriet viser, at turisme er dansk styrkeposition. Danmark har markant flere udenlandske overnatninger pr. indbygger end Sverige, Tyskland og Norge, hedder det fra Dansk Erhverv, der tilføjer: ”Men den dårlige nyhed er, at selv om Danmark har pæne vækstrater i udenlandske overnatninger, så taber vi terræn til nabolandene, der har endnu højere turismevækst,” siger markedsdirektør Mette Feifer fra Dansk Erhverv, der organiserer virksomheder i turisterhvervet. Hun tilføjer:

”Danmark ligger flot på tilgængelighed, særligt for internationale flyruter. De udenlandske besøgende er generelt tilfredse, men det danske prisniveau er blandt de højeste i Europa kun overgået af Norge, og vi har en markant højere moms.”

Den globale middelklasse bliver større og efterspørger i stigende grad rejser og oplevelser. Hvis Danmark kan levere vækst lidt over den forventede er der skabt op mod 18.000 ekstra arbejdspladser inden for turismen i år 2025, viser beregninger fra Dansk Erhverv.

”Hvis vi skal fyre yderligere op under turismen, skal politikerne skabe bedre rammevilkår, men turismeerhvervet skal også tage ansvar for at løfte kvaliteten gennem bedre service,” siger Mette Feifer.

Dansk turisme har efterslæb

Fra Dansk Industri sagde fagleder for DIs turismeindsats, Sune K. Jensen, i går til standby.dk i forbindelse med statusrapporten fra Erhvervsministeriet: ”Trods væksten i 2016 har dansk turisme stadig et betydeligt efterslæb i forhold til vores nabolande. Havde Danmark fulgt udviklingen i vores nabolande, skulle vi sidste år have haft tre mio. flere udenlandske overnatninger. Der svarer til en tabt omsætning på ca. 1,5 milliarder kr.”

Sune K. Jensen tilføjede: ”Dansk turisme er tilbage på vækstsporet, men det er vigtigt, at vi fortsætter med at skabe attraktive destinationer. Det er i den forbindelse centralt, at vi får mere ud af de 650 mio. kr., som stat, regioner og kommuner investerer i turismefremme.”​