Turisme giver tusindvis af nye jobs i Aarhus

Flere gæster og større turismeforbrug i Aarhus betyder flere arbejdspladser og større vækst i byen. Ny rapport viser, at antallet af kommercielle overnatninger i Aarhus i 2016 blev 1,1 mio. – en stigning på 8,8 pct. sammenlignet med 2015. Aarhus har netop fået ny høj turistattraktion.

Begejstringen for den jyske hovedstad har kæmpe betydning for den kommunale og regionale jobskabelse og økonomi.

Turismeorganisationen VisitAarhus har endnu ikke tallene fra sidste år, men i 2015 skabte turismen 1,3 milliarder kr. i skatteindtægter og over 4.000 nye arbejdspladser.

I 2015, det seneste målbare år, købte turisterne i Aarhus Kommune middage, hotelovernatninger og kulturelle oplevelser for godt 3,9 milliarder kr.

Turisterne i Aarhus kommer fra det meste af verden, men danskerne tegner sig fortsat for det største marked. Herefter kommer Norge og Tyskland.

Peer Kristensen, direktør i VisitAarhus, siger:

”Rapporten viser resultatet af et strategisk fokus på Danmark og vores nærmarkeder. Vi er samtidig lykkedes med at sælge Aarhus som attraktiv kongresby og ”second city” (efter København, red). Vi har stort set lige dele ferie- og erhvervsgæster, og især erhvervsgæsterne har et højt døgnforbrug. Det hjælper også, at medier over det meste af verden lige sætter fokus på Aarhus’ stærke udbud af kulturelle og gastronomiske fyrtårne omringet af smuk natur og kystlinje.”

Turismestrømmen til Aarhus påvirker også turismeforbruget i Region Midtjylland. Således stod gæsterne i Aarhus i 2015 for 23 pct. eller knapt en fjerdedel af regionens samlede turismeforbrug på 16,8 milliarder kr.

25 meter høj ny turistattraktion i Aarhus

2.000 kvadratmeter med panoramaudsigt, væksthus, skywalk og loungeområde fordelt på flere etager. Aarhus har fået en ny populær attraktion med gratis adgang, skriver dr.dk

For ti dage siden åbnede stormagasinet Salling en tagterrasse på toppen af stormagasinet i det centrale Aarhus. Siden åbningen har ”Salling Rooftop” foreløbig haft 90.000 gæster. Det er dobbelt så mange, som Salling havde regnet med.

x

Læs Også

Turismenyheder.dk skriver

Hotellers indtjening presset – Rygepolitik på skilte overalt – Tivoli fik overskud – Kulturforlig på plads – Arne Jacobsen i Kolding – Eminem i Parken

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.