Turismen tjener på EU-formandskab

VisitDenmark skønner samtidig, at formandskabet vil medføre betydelig ekstra omtale af Danmark til gavn for turismen i fremtiden, skriver borsen.dk.

 

Adm. direktør for VisitDenmark, Jan Olsen siger til dagbladet Børsen, at formandskabet har en direkte økonomisk værdi på 53 millioner kroner til overnatninger og forbrug. Brandingværdien, der følger med skal styres gennem en overordnet kommunikationsplan, der er udarbejdet af Udenrigsministeriet.

Danmark skal markedsføres som en grøn, klimavenlig og innovativ nation og formandskabet betyder blandt andet otte runder af uformelle ministerrådsmøder i København og Horsens, som får betydelig bevågenhed. Hertil kommer en række andre EU-møder og konferencer i Danmark, som for eksempel møder i ekspertgrupper indenfor miljø og drøftelser mellem amerikanske og europæiske embedsmænd inden for retsområdet.

"Vi arrangerer tre presseture for udenlandske journalister, der skal se Danmark som et mål for internationale møder og konferencer," siger Jan Olsen.

Skrevet af Flemming Juul