Turist-potentiale i højskoleferier

Højskolesangbogen, Grundtvig og hønsestrik. For mange er højskolerne ikke med på de nyeste tendenser. Ikke desto mindre valgte 53.000 familier sidste år at holde ferie på en højskole, og ifølge undersøgelsen efterspørger fremtidens turister –danske og udenlandske – netop nogle af de varer, som højskolerne har på hylden.

 

En analyse fra reklamebureauet DBB viser, at efter år med fokus på individet, firehjulstrækkere og eksklusiv boligindretning, er trenden nu, at folk søger fællesskab og det, der ikke kan købes for penge. Substans, fordybelse og fundamentale sager som bæredygtighed og værdier er blevet en vigtig del af folks bevidsthed.

 

”Højskolerne har potentiale til at tiltrække turister. Deres tilbud har et klart og substantielt indhold, og rammerne giver mulighed for at dyrke fællesskab med familien og andre med samme interesser”, siger Dorte Kiilerich, adm. direktør i VisitDenmark.   

 

Man kan fordybe sig i alt fra musik, kunst og gastronomi til samfund, miljø eller sport og i modsætning til andre former for turisme – som bade- og cykelferie – er tilbuddene ikke afhængige af årstiden.

Skrevet af Flemming Juul