Destination Vesterhavet er blevet kendt fra TV2-serien Hvide Sande, området har blandt andet også det kommende store Lalandia. Arkivpressefoto fra Hvide Sande: Rikke Kjær Poulsen for VisitDenmark.

Turistdirektør frygter ikke masseturisme

Destination Vesterhavet, kendt fra TV-serien Hvide Sande, er ikke i fare for at blive oversvømmet af turister, mener turistdirektøren, der savner fælles forståelse af turismens betydning.

Ved Ringkøbing på den jyske vesterhavskyst vil en lokal erhvervsmand finde medinvestorer til et projekt til omkring en halv milliard kroner om at etablere feriebyen Raunonia med 250 huse på fjorden ud for rådhuset i Ringkøbing.

Det skrev Dagbladet Ringkøbing Skjern forleden, og lokale borgere siger til avisen, at de frygter at området bliver overturistet. Ved Ringkøbing ligger også oplevelsesparken Naturkraft, der skal udvikles til en turistmagnet, ligesom der i nærliggende Søndervig er den kommende Lalandia feriepark med knap 500 feriehuse.

Ringkøbing er en del af destinationsselskabet Destination Vesterhavet med kommunerne Ringkøbing-Skjern og Varde. Og direktør for Destination Vesterhavet, Peer H. Kristensen, siger til Dagbladet Ringkøbing Skjern, at han ikke mener området er i fare for at blive oversvømmet af turister, men han savner en fælles forståelse af turismens betydning.

Om turisttrykket er for stort, siger han: ”Vi har ikke masseturisme i vores område. Jeg kan simpelthen ikke få øje på det. Som fagmand bliver jeg ked af, hvis det er opfattelsen. Når nogen har følelsen af, at vi har det som i Venedig eller Barcelona, så er det sådan, de har det. Men det er ikke et billede, jeg kan genkende.”

Naturen er en attraktion
Vores strande er ikke fluepapir. Vi er meget bevidste om, at naturen er en attraktion i sig selv. Og der bliver hele tiden arbejdet på at løfte kvaliteten af de oplevelser, vores område har at byde på, siger Peer H. Kristensen.

Ifølge turistdirektøren handler turistudvikling ikke længere om flere overnatninger, men om at tiltrække turister, der bruger flere penge, når de er her.

”Da jeg var turistdirektør i Aarhus, var målet at øge antallet af turister ti procent om året. Hér (i Destination Vesterhavet, red.) arbejder vi med tre procent om året. Vores fokus ligger på at få turisterne til at komme hele året og sørge for, at der er noget at bruge penge på, når de er her,” siger han.

Ifølge de nyeste tal ligger turismeforbruget i Ringkøbing-Skjern på 3,8 milliarder kroner årligt. Det svarer til, at turisterne skaber 4.246 arbejdspladser.

”Vi kan alle forstå, hvad det betyder, hvis Vestas eller en anden stor arbejdsplads ansætter 200. Men turistbranchen udgør altså 13,5 procent af den samlede beskæftigelse, så den er enormt vigtig, siger Peer H. Kristensen og tilføjer: ”For mig handler det om, at vi får tiltrukket de rigtige gæster, som kommer på alle tidspunkter af året. De skal komme, fordi der er noget at komme efter.”

Muslingehytter kan blive Vesterhavsturisters nye feriehuse
Unikke overnatningssteder skal netop være med til at tiltrække kortferie-turister hele året til Destination Vesterhavet.

CO2-venlige boutiquehoteller eller luksus-shelters med hotelservice skal være med til at etablere ny markedsrelevant overnatningskapacitet og tiltrække nye målgrupper. Tre arkitektvirksomheder har netop præsenteret deres bud på, hvordan man kan fremhæve bæredygtighedshistorien samtidig med, at man skaber overnatningsprodukter, der kan tiltrække international opmærksomhed.

”Vi ser en stigende tendens til, at gæster tiltrækkes af særegne overnatningsmuligheder, som er en fortælling i sig selv. Trætophytter i Sverige, søhytter på klippekanten i Norge og arktiske domer i Finland har trukket international omtale, og det er med til at tiltrække nye målgrupper til en destination,” siger turistdirektør Peer H. Kristensen og tilføjer:

”Arkitekterne har præsenteret innovative koncepter, der differentierer sig i forhold til de eksisterende overnatningsenheder, ligger højt på lækkerhedsparameteret og har overraskende design med potentiel international brandingværdi. Samtidig er løsningerne fleksible, så det er muligt at tilføre et lokalpræg, der er tilpasset omgivelserne og udvalgte målgrupper. Jeg håber, at overnatningsaktørerne tager godt imod løsningerne, så vi kan se dem i landskabet i nær fremtid.”

Relaterede artikler:

”Disse tabstal går ikke næste år”

Krimiserie styrker bookinger i Hvide Sande

Et skridt nærmere nyt Lalandia til 400 millioner kr.