Tyrkiet Eksperten snød sine ansatte

tyrkiet ekspertenKONKURSER: Krakket i Tyrkiet Eksperten koster Rejsegarantifonden op mod 30 mio. kr. Mange ansatte føler sig snydt, fordi charterrejsebureauet ikke indbetalte de aftalte pensions- og feriepenge. Og bureauets direktør gik ofte alene i banken med kontanter…

En tidligere ansat i krakkede Tyrkiet Eksperten føler sig snydt af den daværende ledelse i det konkursramte charterselskab, hvis krak i oktober bliver et af de dyreste i den danske rejsebranche.

Det viser sig nu, at Tyrkiet Eksperten i en længere periode ikke indbetalte de aftalte bidrag til de ansattes pension – og heller ikke feriepenge. ”Vi er mange tidligere ansatte, der føler sig snydt,” siger den tidligere ansatte, hvis navn er redaktionen bekendt.

Den tidligere ansatte siger også, at Tyrkiet Ekspertens tidligere direktør, Fer Cellek, tit gik til Nordea med masser af kontanter – frem for at pengene blot blev overført elektronisk. ”Tyrkiet Eksperten kunne lukke for sin dankort-terminal og sige til kunderne, at der var problemer med maskinen, så kunderne måtte i banken for at hente kontanter,” siger den tidligere ansatte.

Det har ikke været muligt for standby.dk at få en kommentar til informationerne fra kurator i boet efter Tyrkiet Eksperten, advokat Ole Borch.

Sunweb Rejser købte for et ikke oplyst beløb Tyrkiet Ekspertens kundedatabase og ansatte fem af dets medarbejdere. Blandt disse var to fra Tyrkiet Ekspertens ledergruppe, tidligere salgsdirektør, Deniz Jensen – søn af Tyrkiet Ekspertens reelle ejer, Gündüz Dogusoy – samt produkt-, personale- og kundechef Iben T. Winther.

Hollandskejede Sunweb Rejser er ny på det danske chartermarked. Det gjorde sin entre, da det sidste år købte danske FBC Leisure, herunder Ecart Skirejser og Ferieboligcentret.