Tysk afgift skal bekæmpes, ikke følges

2019/08/defaultmain.jpg StauSOMMERKLUMME: Tyskland er tæt på at vedtage en afgift for kørsel på de tyske motorveje. Hvis det sker, er danske politikere indstillet på, at ville gøre det samme. EU bliver igen sat skakmat af tyskerne.

Af Ejvind Olesen

Nu har tyskerne længe nok set på, hvordan Frankrig, Italien og senest Østrig skovler penge ind fra bilturister, som bruger vejene uden at betale til deres vedligeholdelse. Og Tyskland er dog førende med lange stræk og veje af god kvalitet, når danske bilister skal sydpå på ferie. Derfor er kravet forståeligt om end ærgerligt. Men 75 kr. hver vej får man altså ikke meget benzin for.

Kravet fra nabolande inklusive Danmark er, at så skal tyskerne også selv betale. Det kommer de også til, og kompensationen kommer via et andet forslag, der nedsætter de tyske bilafgifter. På den måde sættes EU’s konkurrencemyndigheder fikst skakmat, som det vil ske i medlemslandene mange gange i den kommende tid.

Danske politikere har allerede været ude med melding om, at vi vil gøre det samme på en del af vores vejstrækninger. Det kommer så også til at gælde danske statsborgere, som skal en bid ind på motorvejene for at komme hjem. I modsat fald skal vi have danske bilafgifter sat ned. Der er nok at tage af.

Naturligvis er det ikke vejen frem med flere afgifter på land eller i luften, hvis vi da ikke ønsker at lamme den globale udvikling i arbejde og fritid. Men det må landene da selv have lov at bestemme. Jeg har aldrig forstået, at Østrig vil være bekendt at opkræve afgift, når vi besøger deres skønne land, men jeg kan da godt forstå det, hvis vi bare suser igennem for at komme hurtigst muligt til Italien.

Da regeringen før årtusindskiftet indførte en afgift på 75 kr. pr. passager på alle flyrejser, der afgik fra Danmark efter krav fra SF for at støtte en socialdemokratisk regering, forsøgte socialdemokraterne dog at redde indenrigstrafikken, som jo på den måde fik en ekstra afgift på 150. kr. for en returbillet. Afgiften skulle kun gælde ved udrejse fra Danmark. Den stoppede EU øjeblikkelig. Men altså en parallel til det tyskerne nu er i gang med.

For resten får vi da også et pænt beløb i kassen, hver gang en dansker eller udlænding kører over Storebæltsbro eller Øresundsbro.