Tyskland dropper krav om to i cockpittet

LUFTFART: Lufthansa og andre selskaber går tilbage til oprindelige sikkerhedsregler.

For to år siden oplevede luftfarten en af sine store tragedier, da en tysk Germanwings-pilot låste kaptajnen ude af cockpittet og begik selvmord ved at styrte et Airbus A320-fly ned i de franske Alper. Den psykisk ustabile pilot tog 150 passagerer og besætningsmedlemmer med sig i døden.

Umiddelbart efter ulykken ændrede de fleste europæiske flyselskaber sikkerhedsreglerne efter anbefaling fra EUs myndighed for luftfartssikkerhed (EASA). Det betød, at der altid skulle være to personer i cockpittet. Hvis en af piloterne for eksempel skulle på toilettet, var et medlem af kabinebesætningen nødt til at opholde sig i cockpittet imens.

EASA ændrede dog sine anbefalinger igen sidste sommer efter en nærmere analyse af erfaringerne med de nye procedurer. I den nye anbefaling gjorde EASA det muligt at fravige reglen om to personer i cockpittet, hvis flyselskaberne samtidig levede op til en række andre regler.

Den linje lægger Lufthansa, Eurowings (som i 2015 fusionerede med Germanwings) og andre tyske selskaber sig nu op af. Det samme gør Austrian og Swiss, der begge er en del af Lufthansa-gruppen.

Lufthansa-selskaberne har gennemført en større analyse af sikkerhed og risici. Den har ifølge en pressemeddelelse fra Swiss vist, at kravet om to personer i cockpittet ikke øger sikkerheden, men faktisk giver flere risici, for eksempel i form af flere og længere åbninger af døren til cockpittet.

Samtidig vil Lufthansa-selskaberne leve op til alle anbefalinger fra EASA om blandt andet psykologisk screening af piloter, nem adgang til psykologhjælp og minimering af de psykologiske og sociale risici, som piloter bliver udsat for.

Swiss indfører de nye regler fra i dag 1. maj 2017.