Uenighed om fald af udenlandske turister

Turister lægger i stigende grad ruten uden om Danmark. Flugten skyldes blandt andet landets høje prisniveau, siger VisitDenmark.

 

Helt konkret var der 8.400 færre udenlandske overnatninger per dag i 2011 sammenlignet med 2000, hvor der var 24 mio. udenlandske overnatninger i Danmark, skriver Politiken.dk og henviser til tal fra Danmarks Statistik, som Dansk Industri (DI) omtaler i rapporten ”Danmark taber markedsandele på turisme.”

 

Antallet af udenlandske overnatninger er faldet over 20 procent siden 1993, fremgår det af DI’s rapport.

 

Og det er foruroligende, eftersom turistbranchen er et erhvervsområde i vækst i resten af Europa, siger chefkonsulent i DI, Sune K. Jensen, der står bag rapporten.

 

”Branchen er i vækst i resten af Europa – med undtagelse af Norge – og har et ekstremt stort potentiale. Men i Danmark er kurven nedadgående. Derfor håber vi, at regeringen, VisitDenmark og andre aktører i turistbranchen vil kigge på, om samspillet om at tiltrække udenlandske turister er godt nok,” siger han til Politiken.dk

 

Hos VisitDenmark kalder viceadm. direktør, Lars Erik Jønsson, situationen ”rigtig svær.”

”Det er meget vanskeligt for os at konkurrere med destinationer i Østeuropa, hvor prisniveauet er lavt. Den danske turistbranche er meget afhængig af særligt de tyske turister, og dem har vi tabt mange af,” siger han til den levende avis.

 

”Udenfor nærmarkeder som Tyskland er kendskabet til Danmark som feriedestination forholdsvis lille. Det er en kæmpe udfordring for os,” siger Lars Erik Jønsson.

 

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn og Danmarks Vækstråd har netop ydet på 124,5 millioner kr. til dansk turisme for at hindre den udenlandske turistflugt.

 

At Danmark mister markedsandele på turistmarkedet er foruroligende, siger Lise Lyck, turismeforsker på CBS.

 

”Der er grund til at være bekymret. Internationale undersøgelser viser, at turisme er en drivkraft for et lands økonomiske udvikling. Danmark mister markedsandele,” siger hun til Politiken og tilføjer:

 

”Danmark er ikke synligt nok i udlandet. Vi har mange ting, der er værd at besøge, men de bliver ikke markedsført nok.”

Skrevet af redaktionen